söndag 21 september 2014

KLASSFESTEN

Dag 264
.... med ett brett smajl på läpparna. Försökte se ut som om han gick på krogen varje dag. Stamkund. Typ. Mindes ettans ord. I vita. På väg till Vasa. KAJ i bilstereon. Hördu papp, du e ju precis som a dee Pensälbouin. Men ja ska sej va du kan beställ, BreewDog. What, bruud-dågg? Ettan suckade. Och bokstaverade. B-R-E-E-W-D-O-G, ett skitgott öl från Skottland. O'Malleys har det på kran. Nu hade päronskallen förstås redan glömt vad pilsnern hette. Men beslöt att ändå testa. Så många skottska öl kan det väl ändå inte finnas? Tittade sig omkring i baren. Idel obekanta fejs. What? Kollade klockan. Nåå-jaa. Han var ju en dryg halvtimme på förhand. Hittade en TV som visade PL. AstonVilla versus Arsenal. Najs. Slog sig ner framför dumburken. Vände sig sedan nonchalant mot ölbruden. Olut, kiitos. Skottilainen. Jaha, du kanske tänker på Punkki. På flaska? Hmmm...nej från kran, mindes päronskallen. Och hivade upp en röd peng. Läppjade försiktigt på drycken. Blääh! Nååjaa, sak samma vad jag dricker. Noterade att Mesut Özil gav bortalaget ledningen på Villa Park. Najs.
Så småningom dök klasskompisarna upp. Hippi H först av alla. Inte så hårfager längre, men lika trevlig. Världsvan och busy. Jag lämnade matchen. Med kanonjärerna i en betryggande två-noll-ledning. Och satte mig vid ett långbord. Försökte minnas namnen på alla som dök upp. Fick hjälp av Ålands-Bengt med ett par brudar. Jo, men vad hette hon som ogift? Halv sju traskade vi ner till Strampen. Nya möten, glada fejs. Hög stämning. Åsa S hälsade välkommen. Tack Åsa och Bettan B för att ni fick ihop oss. Räknade till typ fyrti nackar kring borden. Vi var femtio-sex som började på Peffan, hösten åtti. Saknade några jättemycket. Stefan F, Peter B och Peter H. Mina rumskamrater. Och så John A. Förstås. RIP John.
Trerätters avverkades. Kött, blad, bröd och typ röd glass till förrätt. Hmmm? Två-plus. En halv pääro, kött och blad till pääruoka. Två-plus. Blåbärspaj med ljus sås och ett hallon. Tre-minus. Vet inte riktigt varifrån minuset kom? Sen äntrade Viktor H scenen. Åtföljd av Fetknopparna, originaluppsättningen. Enligt Mikka P, en jätte-tajt spelning? Förutom att Hippi missade en basingång, påstod Bergörektorn.  TM Group fortsatte där Fetknopparna slutat. Tina-Maria gav järnet. Benkku svettades i kapp med vokalisten. Ronnie lirade sönder ett par strängar. Progg i kubik. Göta Petter vilket ös! Knockin on heavens door, fick avsluta Strampen-kvällen. Passade bra. För det gör vi ju alla. Tavalla tai toisella. Naa-lejss.
Söndag
Natten fortsatte på ravintola Ernst. Långbord igen. Beställde en Leffe. Tog sen avsked av gänget. Ses tjugo-tjugo-fyra! Traskade mot Stadshuset. Hoppade på gula klockan två. Henrik P bakom ratten. Något förvånad över att få en stamkund. Mitt i natten. Mitt i Vasa? Som genast somnade. På etupenkkin. Och som sen yrvaket vinglade heimåt, mot Marstranden. Dit han anlände fem-över-fyra.
Valde treans säng framom dubbel-diton. Sov till åtta. Käkade sen gröt och kaffe. Till vaimos stora förvåning? Hon hade nog hoppats få dricka morgonkaffet i fred. Noterade att Arsenal vunnit med tre-noll. Najs! Gick och lade mig på nytt. Somnade på nytt. Steg upp yhdeltä-toista. Duschade. Kände hur livet återvände. Sakta, sakta. Vaimo bjöd på lunch. Glass till efterrätt. Livet återvände. Kände mig back on track, naa-lejss. Tomt i jääkaappin. Peedade till gröna för påfyllning. Plus ett oljeljus. Drog sen på mig adizerorna. Kutade pappas runda. I ett uppfriskande höstregn. Överraskande bra drag under fötterna. Typ fyra-femti-fart. Letade en god stund efter Johns grav. Men gav upp. Måste nog fråga Åsa B. Senare på kvällen. Hälsade på min gode vän Harry N. På avdelning sex. Hade med mig tre glasburkar. Som Harry, hans fru Eivor och jag käkade med god aptit. Hem sen. Summerade vecka trettio-åtta. Drygt åtti kilometer. Mitt sämsta saldo på länge. Men. He e så tå.

Saldo: 5,0 km

Totalt: 3 045,0 km

Mål: + 141,0 km

Kanon: Glass-stunden med Harry och Eivor.

Kalkon: Att jag inte fick träffa mina gamla rumskompisar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar