söndag 28 september 2014

SJU SJÖAR

Dag 271
Avslutade lördagskvällen på Emirates. Arsenal mot ärkefienden Bottenham. Ett-ett, slutade den kampen. Kröp sen i säng. Lite besviken på resultatet. Ställde Nokian på halv åtta.
Söndag. Sju Sjöar. Och Jaro-Lahti på to-do-listan. Käkade gröt. Och tryckte i mig ett ett par smörgare till moris-kaffi. Kröp tillbaka till sänghalmen med ÖT. Läste om M/S Estonia. Tänk att det redan gått tjugo år! Packade träningsväskan. Städade lite i vita. Och inväntade mina passagerare, Markus S och Jonas W. Bra väder. Sol. Hyfsat varmt. Svaga vindar. Shortsväder. Hmm? Eventuellt? Rattade vita upp-piffade till Lappfors.
Fick startnummer sex. Najs! Smörjde hästsalva på framlåren. Värmde upp ett par kilometer längs banan. Startskottet small prick elva. Första kilometern på 4:22. Kristian L och Kenneth S flåsade mig i nacken. Första femman på tjugo-två-och-en-halv. Typ. Struntade i att dricka vid första kontrollen. Fortsatte i samma tempo. Tyngde i mig en gel strax före andra kontrollen. Uuäääk! Sköljde ner med en vattenmugg. Andra femman. Något långsammare än första. Sen ville morgongröten ut. Voj, arma dagar! Göta Petter, inte nu igen. Knep ihop ett par kilometer. Tolfte kilometern på 4:20. Min bästa. Men sen var det stopp. Var tvungen att krypa ihop vid vägrenen. Sju eller åtta löpare susade förbi. Surt! Fjortonde kilometern blev förstås min sämsta, 5:21. Efter besöket i diket. Försökte jaga ifatt de som passerat mig. Lyckades fånga in några av dem. Tredje femman. Ungefär som den första. Kom ikapp. Och förbi Kenneth S. Lite senare Jonas E, en trevlig yngling från Luoto. Noterade att båda lämnade rejält på efterkälken. Sista femman blev jobbig. Flera tunga backar. Klämde i mig en till gel. Uuäääkk! Höll ändå tempot överraskande bra. Kikade efter Jonas i sista uppförsbacken. Lugna puckar. Han låg långt, långt efter. Struntade i att spurta. Och passerades av Jonas på upploppet. WTF? Var tusan kom han ifrån? Vilken miss! Nåå-jaa! Kanske det inte gjorde så mycket. Bastade. Kollade sluttiden, 1:38:33. Tjugonde plats. Men. Bara drygt fyra minuter sämre än mitt PB, Jakob halvan i somras. Najs! Rattade hemåt. Rätt nöjd ändå.
Hemma. Fixade käk åt trean. Fortsatte till Centralplan, Jaro-Lahti. Skitväder. Och Jaro åkte på pumpen. Rejält! Torskade med fyra mål. Shitt! Tröstade mig med knackkorv, pastasallad och en plätt. Fortsatte hem. Summerade vecka 39. Sjuttio-nio kilometer. Helt okej. Bara tre veckor kvar till TUI Mallorca Marathon. Nästa vecka kör jag ännu täysillä. Sista långpasset på söndag. Samma dag som Rosa Loppet.
By the way. I dag korsade kenyanske Dennis Kimetto mållinjen i Berlin Marathon på nya världsrekordtiden 2:02:57. Det är så snabbt att det inte ens går att föreställa sig. Helt enkelt galet imponerande. Såheså.

Saldo: 23,0 km

Totalt: 3 124,0 km

Mål: + 143,0 km

Kanon: Dennis Kimetto, Kenya

Kalkon: Jaros rökäletappio

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar