tisdag 2 september 2014

ROSA LOPPET

Dag 245
Avslutade måndagskvällen med Idol. Skymtade Yusuf M från Jeppis. Kollade hans framträdande på TV4Play under reklampausen. Yusuf var definitivt värd en guldbiljett. Såheså.
Tisdagen den andra september. Prick tre månader sen min pappa gick bort. Sprang som vanligt mitt tidiga morgonpass. Via Tempellunden. Många ljus som brann. Stannade en stund vid graven. Rofyllt och vackert. Mindes. Dagarna i slutet av maj. Då vi vakade vid pappas sida. Tårarna. Det smärtsamma avskedet. All kärlek vi anhöriga mötte.
Fortsatte till jobbet med gula. Normaldag på jobbet. Lärde ettorna hoppa längd. Inte så lätt att landa jämfota. Slarvade bort min nyckelknippa. Som vanligt! Maria V hittade den till slut. I datasalen. Kiitos, så myttji! Avslutade dagen med ett par elevvårdsmöten. Hem med gula.
Mötte vaimo på gårdsplanen. Där hos stod med en bukett vita rosor i handen. Pedade tillsammans till graven. Soligt och varmt. Nästan sommarvärme. Mindes vidare. Den 14 juni. Jordfästningen i Munsala kyrka med Jan-Erik N. Minnesstunden med varma möten. Mindes Jonna, Caroline och Henry M:s vackra sånger. Begravningsföljet från Munsala till Pedersöre kyrkogård. Då Örjan R och hans kompis stannade. Och själva gravsättningen förstås.
Från Tempellunden fortsatte vi till Fitness Club. Jag hämtade en informations-folder om Fit For Fun, ett välgörenhetsevenemang. Som jag skall dela ut åt mina kollegor i Larsmo. Initiativtagaren Johanna Lindgren har länge funderat på att ordna någonting för bröstcancerfonden. Till en början var det tänkt som en veckoslutsgrej. Men evenemanget omfattar nu alla söndagar i oktober. Och först ut är Rosa Loppet, den 5 oktober. Som jag planerat tillsammans med Isabella "Bella" Mäenpää och Maria "Mimmi" Östman. Deltagarna i Rosa Loppet går, joggar eller springer en fem kilometers bana. Ingen tidtagning. Om man själv inte vill klocka sig förstås. Start- och mål vid Fitness Club. Deltagaravgiften är 15 euro och för den får man en ur-tjusig rosa tii-shöört. Barn och studerande kommer undan med en tia. Och iväg bär det klockan 16:00. Det känns bra att göra en insats för nämnda fond. Jag vet att många, tavalla tai toisella, mött eller kommer att cancerns elaka ansikte. Även jag. Hoppas därför på god uppslutning under söndagarna i oktober. Inte minst då Rosa Loppet arrangeras. Senast den 19 september bör du anmäla dig till loppet, tel 044 7207 540. Deltagaravgiften betalar du sen till välgörenhets-kontot på Handelsbanken, FI24 3131 1001 3697 05. Hope to see You lähtöviivalla!
Nog om detta. Lite senare på kvällen fortsatte jag till gröna butiken. Inventerade och returnerade osålda smällare tillsammans med Kenneth M och Thomas K. Två timmars keikka. Drygt. Hann precis hem till Halvåttahosmej. Konstaterade att jag glömt tisdagsinvägningen. Men man kan ju inte minnas allt. Då man hör till gambälfolttji. Såheså.

Saldo: 5,0 km

Totalt: 2 788,0 km

Mål: + 93,0 km

Kanon: Vackert med alla ljusen i Tempellunden.

Kalkon: Glömde tisdagsinvägningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar