fredag 12 september 2014

TOMAS M

Dag 255
Fredagen den 12 september. Om en månad skulle min pappa fyllt åtti. Masade mig ur sängen. Typ halvsovande. Fredagsmorgnarna brukar vara jobbigast. Men så skall det ju vara på upploppet. Höll ändå bra fart på morgonrundan. Fortfarande shortsväder. Najs! 
Kokade kaffe åt vaimo och mig själv. Käkade gröt och väntade på morgonposten. Som dunsade ner på hallgolvet tio minuter senare än igår. Antagligen pga PS? Har för mig att den tidningen utkommer just på fredagar. Men ingen fara. Jag hann nog med de viktigaste nyheterna ändå. Mararannan jakelu-palvelu pelaa taas. Tog sen gula till jobbet.
Kanslijobbade hela förmiddagen. Städade arkivet. Och höll en finskalektion. Böjning av verb. På eftermiddagen fortsatte jag med Jens L till Idrottsparken i Holm. Kollade att allt var i ordning till tisdagens idrottsdag. Hämtade lite grejer från kommunalhuset. Och fortsatte mot gula hållplatsen. Ola S kom körande norrifrån. Stannade. Och erbjöd mig skjuts till stan. Najs! Hade själv gjort kauppoja i skinnstaden. 
Päronskallen fortsatte sen med Treken in till stan. Till Code. Efter ett par nya byxor, typ farmare. Förra paret handlade han på typ två minuter. Men så blev de också två nummer för stora, minst. Päronskallen tänkte inte upprepa sitt gamla misstag. Bad en expedit om hjälp. Såna här, fast mindre. Fick två par. Provade det par som liknade gamla paret mest. Passade perfekt, tyckte han. Betalade tre minuter senare. Och traskade ut i solskenet. Nöjd och belåten. Typ.
Hemma. Käkade en tallrik havrepuffar. Vilade typ fem minuter på soffan. Sen var det dags för dagens utmaning, backintervaller. På med A-sexorna. Tio gånger uppför järnvägsbron. Förra fredagen sprang jag intervallerna på typ 59-60 sekunder. I dag gick de betydligt snabbare, 56-57. Kanon! Jublade över förbättringen och joggade hem på lätta ben. Vilken bra början på veckoslutet! 
Duschade och hämtade sen käk åt ettan från lähikauppan. Nöjde mig själv med en gröttallrik. Lite senare på kvällen. Trean kom hem från Vasa. Var tvungen att hämta käk åt honom också. Tietysti. Lähikaupasta. Mötte Tomas M på gårdsplanen. Som just kom hem från jobbet, strax före sju. Skulle fortsätta direkt till ett träningspass i Larsmo. På en måsa. Göta Petter! Efter typ tolv-tretton timmars jobbdag i byggsvängen. Ska han ännu träna? Mitt i fredagsmyset! På en måsa! I Larsmo. Tomas bara skrattade. Jag kramar bara ur de sista krafterna! Voj huh-huh. Inte konstigt att han presterar så jädrans bra på löpbanan. Och i skidspåret. Vilken karaktär. Imponerande!

Saldo: 13,0 km

Totalt: 2 923,0 km

Mål: + 118,0 km

Kanon: Backintervallerna

Kalkon: Tröjtto

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar