onsdag 24 september 2014

THE ROCK

Dag 267
Tog farväl av ettan i går kväll. Med grislängd och kaffe. Fammo överräckte ett vitt kuvert. Önskade få återse sitt första barnbarn. Skjutsade hem morsan. Och kröp i säng strax efter nie. Pissvädret fortsatte vina kring knutarna.
I morse. Vaknade kolmelta. Men svängde på kudden. Och sov en timme till. Najs! Pappas runda. Frös. Mest om benen. Kurvade in till Tempellunden. I beckmörker. Pannlampans ljuskägla fångade in stenarnas sten, pappas gravsten. Underbart vacker! Stannade länge. Högtidligt. Glömde kylan. Snörvlade. Knäsvag, naa-lejss. Fortsatte hemåt i mörkret. Snittade fem-tretti. Typ.
Hemma. Duschade länge och varmt. Käkade. Letade fram en kamera åt ettan. Väckte honom. Sii nu til att du kombär heim naan-gang! Tolkade ettans grymtning som ett löfte. Åtminstone ett halvt. Tog sen gula till jobbet.
Avslutade arbetsdagen med ett rektorsmöte. I kommunalheimi. I morgon skall jag och mina kollegor till Vasa på läroplansfortbildning. Knappast någon munter tillställning? Men man vet ju aldrig. Efter mötet var det dags för veckans backintervaller. Joggade iväg till Järnvägsbron. Svinkallt ute. Höstpremiär för långbyxor. Egentligen alldeles för tidigt. Antagligen e ja na liiti fisi? Sen kutade jag uppför bron. Prick 250 meter. Täysillä. Gick ner. Tio upprepningar. Jag har genomfört programmet tre gånger tidigare i höst. Första gången snittade jag 59 sekunder per intervall. Andra och tredje gången 57 sekunder. I dag kapade jag ytterligare en halv sekund, femti-sex-och-en-halv. Kanon! Hoppas storformen är på ingång! Joggade hem. Och käkade dagens andra gröttallrik. Med mammas äppelmos.
Senare på kvällen anmälde jag mig till Sju Sjöar-loppet nu på söndag. Velade länge mellan 14 km för H50 eller 21 km i allmänna klass? Valde den längre sträckan. Mest för att få valuta för anmälningsavgiften. I morgon skall jag som sagt till Vasa. Maria S har lovat plocka upp mig från Marstranden. Sju-femton, först. Alltså sovmorgon för moi. Kanon!

PS
Henry M hälsade från Turkki att han befriats från droppställningen. Bra så! 

Saldo: 13,0 km

Totalt: 3 076,0 km

Mål: + 139,0 km

Kanon: Backintervallerna

Kalkon: Pissvädret, taas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar