lördag 6 september 2014

DEJAVU

Dag 249
Somnade på soffan. Mitt i fredagsmyset. Mitt i Hauskat kotivideot. Vaknade först tills kvällskaffet. Typ nie. Kollade på Doobidoo. En av deltagarna kunde inte en enda ABBA-låt. Miten on mahdollista? Hittade sen en gitarr-app till paddan, Smule. Installerade den. Och försökte spela ett par låtar. En med Eric Clapton och sen Amazing Grace, level easy. Kul, men i svåraste laget ändå. Kom i säng först vid tolv-snåret. Ställde Nokian på sju.
Lördag. Mötte Henry M vid galgbacken. Off längs Larsmo Maxi. Fredrik A hakade på vid Ejdevägen. Kul! Makligt tempo. Benen var rejält slitna efter gårdagens backpass. Följde Henry hem. Fick ihop femton kilometer. Funderade hur tusan skall jag orka med långpasset i morgon, tjugo-sex enligt träningsplanen? Käkade morgongröten i kuvösen. Solen tittade fram. Och värmde ryggen. Underbart! Lyssnade på Jill J, hon med verandan. Kröp sen tillbaks till sängvärmen. Med en bautaprilla under läppen. Aaaaagh. Sov en dryg timme. Fortsatte sen till stan. Först till gröna. Fyllde på grötlagret. Next stop. VM Sport. Tog farväl av mina Kinvara fyror. Trotjänarna från Brandenburger Tor och Harlem. Letade fram nästa modell, femman. Mitt tredje par. Som senare i höst skall få se Mallis. Är det tänkt. Hem sen. Funderade på att gömma undan skorna. Men lät bli. 
Hemma. Tog dagens andra tupplur. Tillsammans med Harry Hole. Väcktes av morsan. Som ville att jag skulle skjutsa henne till sjukhuset. Hjärtat spökade. Tog svarta. Och körde i ilfart till Trädgårdsgatan. Lite dejavu-feelis. Förra gången hittade jag ju pappa på köksgolvet. Nu satt mamma på en stol och väntade. Förde henne till jouren. Ringde syrran. På tillfälligt besök i Pohjanmaa. Väntade vid sjukhuset ett par timmar. Tills läget stabiliserat sig. Naa-lejss. Somnade rentav i solskenet på en soffa. Dagens tredje power-nap.
Senare på kvällen. Med vaimo tillbaks till hospitaaali. Syrran och hennes man var redan på plats. Mamma mådde bättre. I dag hade vi tänkt fira morsans födelsedag. Ute vid villan i Vexala. För henne blev det en tårtbit på avdelning ett i stället. Vi övriga fortsatte till Tempellunden. Tände ett ljus på pappas grav. Och käkade tårta på Trädgårdsgatan.

Saldo: 15,0 km

Totalt: 2 844,0 km

Mål: + 105,0 km

Kanon: Sov mig ikapp.

Kalkon: Slitna ben.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar