fredag 17 januari 2014

BALSABRÖLLOPSDAGEN

Dag 17
Tog en megalång tupplur i går kväll. Typ två timmar. Vaknade lite före nie. Lagom tills vaimo kom från jobbet. Kvällskaffe. Och en timme framför dumburken. Sen i säng. Igen.
Fredagen den sjuttonde januari. Kände mig pigg och utvilad. Käkade gröt och fundeerade. Fredagen den sjuttonde är ju vår bröllopsdag. Tjugosju år med vigselringen på betyder balsabröllop. Minns nog vår dag. Na liiti. Svinkallt. Precis som idag. Vigseln förrättades i Pedersöre kyrka. Prästen hette Jan-Erik N. Bruden var vacker. Brudgummen var mest nervös. Minns hur byxbenen fladdrade. Släkt och vänner satt uppradade. Tror ingen noterade fladdret. Min kusin Gerd N spelade. Akten förevigades på en VHS-rulle. Minns inte av vem. Efter vigseln. Bröllopsfest på Jutbacka. Mat och dryck. Dans. Bröllopsvalsen hette "En afton vid Mjörn". Tror jag. Minns hur nervös jag var för den också. Dansar nämligen som en kråka. Men ingen täcktes väl påpeka det just då. Resten av partyt har jag förträngt. Tyvärr folks!
Efter gröten. Off till jobbet med gula. Janne S rattade. Snackade bilar med honom. Janne älskar bilar. Jag hatar dem, snudd på. Men vi förstod varann ändå. Var-å-ejn-me-sett, som päronskallen pa sej. Fredagsfeeling på jobbet. Kallt att vara rastvakt. Tyckte lite synd om kiddzen i kylan. Men de verkade inte bry sig särskilt mycket. Hem sen.
I fjol. På bröllopsdagen. Vilade jag. På vaimos inrådan. Årets tredje vilodag. Hamnade fyra kilometer back. Det misstaget tänkte jag inte upprepa nu. Packade därför träningsväskan. Och vandrade snällt iväg till Fitness. Femte dagen i sträck. Käkade en skinkmackka på vägen. Var tvungen att byta handen som höll i mackan. Armadis kölde! Kände att det ömmade rejält nere på smalbenet. Just där foten börjar. Men beslöt mig för att strunta i värken. Drog på mig five-fingers. Kutade en tolva i makligt tempo. Fortsatte sen till spegelsalen. Töjde lite. Tog sen en den där mintgröna skumgummirullen igen. Lade mig på magen. Med rullen på smalbenen. Rullade fram och tillbaks över den onda paikkan. Göta Petter! Det här funkar ju. Sen lade jag mig med vänster sidfläsk neråt. Kändes inget speciellt. Högra sidan. Oaaaajjjj! Här fanns det massor med jobb för foamrollern. Rullade på en god stund. Spänningarna lättade. Wow! En sån rulle måste jag ha! Tavalla tai toisella. Tänkte avsluta passet i bastun. Men där var knökfullt. Päronskallen hade dessutom glömt handduken hemma. Torkade sig nödtorftigt med ett par pappershanddukar. Vandrade hemåt. Nöjd och glad ändå.
Väl hemma. Skrev ett inlägg på ansiktsboken. Bjöd in alla löpglada till gemensam länk i morgon bitti. Från Fitness förstås! Satte köldgränsen till minus trettio. Bara så att folk skulle förstå att jag nog menade allvar. Lockade sen med vaimo till gröna butiken. Storhandlade. Jag stoppade nyaste numret av runners World och en Foamroller i kärran. Vaimo satsade på två prinsessbakelser. Körde hem varorna. Och bjöd sen den hulda på balsa-bröllopsmiddag i Boston-baren. Menyn upptog blåmögelostsallad med en köttbeta och två smörgare på toppen. Jag gillade. Vaimo var mindre förtjust. Efter middagen fortsatte vi hem till fredagsmyset. Det lär bli kaffe, prinsesstårta, på spåret, foam-rollande och diverse gymnastikövningar. Klockan 22:41 skall jag hämta US Juselius från Pännäinen. Sen är vår balsabröllopsdag ett minne blott...blått....nej det måste nog skrivas med o....blott. Såheså.

Saldo: 12,0 km

Totalt: 212,0 km

Mål: + 25,0 km

Kanon: Tjugosju år me sama kvinno.

Kalkon: Kylan
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar