söndag 12 januari 2014

KÄMPADE I KYLAN

Dag 12
Lördagskväll. Töjde framför dumburken. Smörjde hästsalva på låren. Följde med kämparna i Det största äventyret. Kom i säng halv elva. 
I morse. Sovmorgon. Steg ändå upp före åtta. Gröt. Kaffe. Kollade ute-temperaturen. Minus tretton-komma-två. Tja! Inget drömväder. Men. Kunde ha varit värre. Klädde mig därefter. Fyra lager kring familjelyckan. Treans rånarluva för fejset. Off mot Fitness Club strax för tie. Ola S, Henrik W och Henrik Ö redan på plats. I liknande munderingar. Najs med sällskap! Presenterade rånarna för varann. Berättade att jag var ganska sliten. Och föreslog att vi skulle ta det riktigt lugnt i dag. Det är ju dessutom så kallt, försökte jag övertyga dem. Prick klockan tio tog vi sikte på Pedersöre kyrka. Bo L mötte. Och joinade. Mina ben kändes inte nämnvärt slitna. Bo höll bra tempo åt oss, typ 5:25 min/km. Kanske lite för bra. Men ingen protesterade. Så vi lät honom hållas. Bad dock rånar-kvartetten att stanna uppe på järnvägsbron. Där vi benpendlade lite. Vidare mot Larsmo. In mot stan vid Sunds. Bo hade smyghöjt farten. Jag försökte lugna ner honom. Bo lydde. Och släppte fram Ola och Henrik Ö i stället. De tackade för förtroendet. Och skruvade upp tempot ytterligare! WTF! Jag hade ju på ansiktsboken utlovat en dryg mil i behaglig sex-minuters-fart. Nu låg vi närmare fem. Pust, stånk och stön! Jag fick kämpa rejält för att hänga med. Lyckades ta mig i mål. Någorlunda ärofullt. Tackade rånargänget för en trevlig söndagsrunda. Även om den varit i tuffaste laget för mig.
Kom hem. Lagom till söndagslunchen vid Marstranden Bed & Brekfast. Vaimo och tvåan hade trollat fram en riktigt god lunch. Gillade efterrätten bäst. Apelsinris. En klassiker från barndomen. Morsan gjorde alltid apelsinris till söndagslunchen. Käkade två portioner. Skitgott!
Efter lunchen skulle den hulda i jobb. Tog farväl av tvåan. Som skulle åka tillbaks till Svärje senare på kvällen. Men först skulle jag skjutsa honom till staden i norr. För att hämta några prylar åt Mattis K. På hemvägen från K-staden gjorde vi en avstickare till tvåans fammo och faffa på Trädgårdsgatan. Som bjöd på kaffe, avskedskramar och ett par ullsockor åt tvåan.
Klockan sex på söndagskvällen. Tog julen slut vid Marstranden Bed & Brekfast. Alla hotellgästerna hade checkat ut. Tyst och lite vemodigt. Päronskallen tog ännu en sista gång på sig taxi-mössan. Skjutsade tvåan till flyget. Gav honom en bamsekram. Och önskade lycka till med studierna. Rattade sen svarta, inte alls rostiga, hemåt. Röjkte och fundeerade. På livet i allmänhet. Men mest på avkommorna.

Saldo: 11,5 km

Totalt: 147,5 km

Mål: + 15,5 km

Kanon: Söndagslunchen

Kalkon: Hade svårt att hänga med i morse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar