söndag 26 januari 2014

FÖRKYLNING PÅ GÅNG

Dag 26
I går kväll. Anlände till ett blåsigt Pännäinen halv nie. Tack för sällskapet! Ses på måndag. Tog röd-gula taxin hem. Kvällskaffet väntade. Och den hulda. Som frågade efter tuliaisia. Jag skakade på päronet. Men så kom jag att tänka på tidningen jag fått på mässan. Efter att ha kutat runt en matte-bana. På ett par styltor. Kutat och kutat. Njaaae. Jag hankade mig fram. Naa-lejss. Balansövningar är inte min tekopp. Jo, jag har en grej åt dig. Slängde fram vinsten, ett nummer av tidningen Terassi. Vaimo blev måttligt förtjust över dö gift. Jag vill ju ha smycken, suckade hon uppgivet. 
I morse. Steg upp åtta. Utvilad. Kaffe och ett par mackor. Kollade vädret. Ett par minusgrader. Najs. Men blåsigt. Inte lika najs. Drog på mig träningskläderna. Fortfarande lite fuktiga. Efter att ha legat i väskan hela gårdagen. Klev ut på banan kymmeneltä. Tog sikte på Pedersöre kyrka. Benen kändes bättre idag. Konstigt. Ena dagen tröga ben. Nästa dag pigga. Helt ologiskt. Kurvade ut på Larsmovägen. Som ju egentligen heter Jakobstads Omfartsväg. Vilket jag fått om bakfoten. Skit samma. Vinden i ryggen. Höll bra fart, tyckte jag själv. Närmade mig järnvägsbron. Plötsligt hörde jag lätta fötter komma tassande bakifrån. WTF! En ny köttbulle? Njaaae. Måste nog vara Bo L. Som fått syn på mig. Och kutat ikapp. Det kan jag smälta. Men det var inte Bo. Utan Henka W, nybliven pappa. Hade kutat i fyra-tjugosex fart för att hinna ikapp. Imponerande! Vi följdes åt ett par kilometer. Jag gjorde sen en extra sväng in till stan. Fick på så vis ihop tretton kilometer. Duschade. Och loggade mina kilometrar. Noterade att jag har god chans på månads-bästat från november i fjol, 373 km. Najs!
Päronskallen tror att han skall bli förkyld. Hans näsa har runnit sen i fredags. Det brukar var ett säkert tecken. Därför fortsatte han till gröna butiken. Handlade halspastiller och Burana. Hem igen. För att fixa käk åt trean. Kom för sent. Trean hade kockat själv. Ok. Päronskallen värmde köttsoppa åt sig själv. Käkade med god aptit. Tog ett par Burana till efterrätt.
Söndagskvällen fortsatte med två möten. Först FF Jaros årsmöte. Hela styrelsen fick förnyat förtroende. Jag fick behålla på ordförandeklubban. Jippiii! Tackade så myttji för förtroendet. Efter årsmötet hälsade jag på mina föräldrar. Berättade lite om Helsingforsresan. Och kollade hur gambälfolttji mådde. Sen var det dags för ett nytt möte. Styrelsemöte med FF Jaro Junior. Mitt sista möte med dem. Lite vemodigt. Men, jag känner att jag nog gjort mitt. Dags för nya krafter att ta vid. Såheså. Efter styrelsemötet rattade jag röda, rostiga hemåt.

Saldo: 13,0 km

Totalt: 326,0 km

Mål: + 40,0 km

Kanon: Henka W:s upphämtning.

Kalkon: Den rinnande kranen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar