fredag 24 januari 2014

FUSKAREN

Dag 24
I går kväll. Kvällskaffi. Och nyaste numret av Runners World. Kollade vädret. Såg bra ut för Jeppis, men sämre för Helsinki. Shitt! Då det äntligen blir lite varmare här så söker man upp kylan. Dålig tajmning. Nå-jaa. He kan int hjälpas. Gick och lade mig tidigt. Somnade genast ändå.
I morse. Drack Oboj och käkade två dubbelmackor. Kollade packningen. Och kutade iväg till gula startplatsen. Riktigt bra väder. Ett par minusgrader och sydliga vindar. Dallas bakom gula ratten. Tjenare Ingo! Ska du spring idaa? Jepp. Du får släppa av mig vid S-market i Holm. Och ta med min packning till Bosund. He passar bra, tyckte Dallas. Gula bussarnas chaufförer är armadis passli! Klev av bussen som planerat. Sprang ett par hundra meter norrut. Sen var jag tvungen att göra en avstickare in i skogen. Tur att man hade ett par hushållsark i jackfickan! Fortsatte färden i sex minuters fart. Hämtade träningsväskan ur snödrivan. Och kurvade in på skolgården. Strax före halv åtta. Slet av mig träningskläderna. Slängde dem i skolans tvättmaskin. Och mig själv i duschen. Hann precis lagom till dagens första lektion. Avslutade den korta skoldagen med lunch, hönssoppa. Liftade till Pännäinen med Charlotte R, en kollega. Svinkallt på perrongen. Jag smög in i stationshuset för att få lite värme. Passade på att töja baklåren lite. Kollegorna, som också tröttnat på att frysa, dök upp bakom mig. Tyckte att deras förman var i styvaste laget. Och slängde upp sina spagettiben på bänkryggen. Bara för att ge tyngd åt orden. Jag var tvungen att ge dem rätt.
Kvart över tolv äntrade vi statens järnvägar. Jens L och jag skyndade oss direkt till ravintola-vagnen. På en kaffi. Sen somnade vi båda. Jag väcktes av Nokian. Henry M på tråden. Ville ha mig med på sedvanlig morgonlänk. Passar bra, svarade jag. Vi startar från Hotell Presidentti. Va yrar du? Henry fattade nada. Ja, alltså. Jag är på väg till Hesa. Tyckte det blev för varmt i Jeppis. Så jag skall leta efter kylan på nytt. Tu e taso tu, skrattade Henry. Jepp. Jag vet.
På tåget. Eivor S delade ut en frågesport. Det gällde att gissa rätt fågel. Jag är typ helt blåst på fåglar. Men min kollega Jens L fixade svaren. Typ. Inkontinent geolog...............stenskvätta! Kommunistisk låsanordning ........ rödhake, förstås. Vi var klara långt före brudarna. Vilket vi nogsamt påpekade.
Strax före fem kurvade vi in på Helsingin Rautatieasema. Brrrrr! Svinkallt. Hotellet låg inte så långt bort. Tackochlov! Incheckningen gick snabbt. Jag hamnade att dela rum med min frågesportpartner. Sen fortsatte hela porukkan till en närbelägen ravintola, Vespa.
Halv åtta i morgon bitti skall tre av oss på en springan-tuuro runt Tölöviken. Sen åker vi till utbildningsmässan Educa. 

PS
Päronskallen måste ännu bekänna en grej. Han fuskade i fågel-frågesporten. Hittade svaren på paddan. Såheså. Förlåt! 

Saldo: 12,8 km

Totalt: 300,8 km

Mål: + 36,8 km

Kanon: Gula bussarnas chaufförer.

Kalkon: Fusket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar