söndag 5 januari 2014

JULLOVSTRÖTT

Dag 5
Päronskallen är trött. Fruktansvärt trött. På att ha jullov. Hoppsan? Kan man vara det? Jo, det kan man! Såheså. Och päronskallen skall förklara varför. Det handlar mest om hans sovvanor.
Då han jobbar. Stiger han upp klockan fem, måndag till fredag. På lördag en timme senare. Och på söndag unnar han sig en sovmorgon. Då det är läggdags somnar han. Omedelbums! Alltid.
Då han har jullov. Sover han ibland. Ibland inte alls. Ibland alldeles för länge. Med den påföljden att han har svårt att somna nästa kväll. Så har det pågått sen den 20 december. Och det är päronskallen så innerligt trött på. Nu längtar han till vardagen. Till det normala. Till det som passar honom allra bäst.
I går kväll. Samma visa. Gick och lade mig direkt efter "Det stora äventyret". Sen låg jag och snurrade i sänghalmen. Typ tre timmar. Och vaknade halv elva. Voj skåånis! På tok för sent! Men inget att göra åt. Vaimo i jobb. Ettan i söder. Tvåan i norr. Bara två hotellgäster incheckade, trean och hans girlfriend. 
Käkade chiagröt. Drack kaffe. Drog på mig träningskläderna. Hämtade glögg. Letade efter vätskebältet. Var tusan? Pling-Plong! Shitt! Shitt! I går. På långpasset. Hade ju päronskallen droppat vätskebältet. I diket vid korsningen utanför vår kämppä. Korkat förstås! Hade tänkt hämta bältet på hemvägen. Men glömt. Shitt, shitt! Gick ut. Letade. Nope! Hittade en urdrucken glöggflaska. Eikä muuta. Voi raatis, raati. Så fruktansvärt korkat! Glöggflaskorna struntade jag i. Men Asicsbältet kostade ju skjortan! 
Ut på banan vid tolvsnåret. Tänkte springa en ny runda. I Sandsund. Där jag på "gambäldaga" startade min löparkarriär. Benen kändes bra. Ypperligt länkväder. Mötte ett gäng cyklister. Hejade på Danke L. Mötte också Thorolf "Topper" F. Också han på peed. Stannade. Snackade en stund med honom. Svängde sen av från Larsmovägen. Kutade in mot Sandsund. Följde vägen som jag tog mina första stapplande löpsteg på. Kutade sen koss-å-tväss. Massor av nya vägar och gränder. Nya kåkar. Kom till vårt Gullringenhus på Jakob Rijfsgränd. Stannade bakom fotbollsplanen. Den jag gjorde åt grabbarna. Ett av målen saknades. Lite vemodigt. Men annars var det mesta sig likt. Efter koss-å-tvässandet i Sandsund fortsatte jag igen längs Larsmovägen. Stannade uppe på järnvägsbron. Benpendlade och töjde vaderna. Såg två löpare komma uppför. Carl-Anton M och Antti "AV" K. Kul! Slog följe med grabbarna. Ända till Marstranden.
Hemma igen. Ställde mig genast vid spisen. Fixade käk åt hotellgästerna. Ett säkert kort. Grissvans med fransk päärona. Kollade på TV. Massor av sport. Fokuserade mig mest på längdskidåkningen. Imponerades. Senare i kväll skall jag med vaimo på nytt till Sandsund. Svärmor fyller.

PS
AV:et i Antti K:s namn syftar på hans favoritlag i PL. 

Saldo: 13,8 km

Totalt: 75,8 km

Mål: + 20,8 km

Kanon: Rolig löprunda.

Kalkon: Det bortslarvade vätskebältet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar