onsdag 1 januari 2014

ON DÖ ROAD AGAIN

Dag 1
Ensam hemma på nyårsafton. Grabbarna ute och partajade. Vaimo i jobb. Päronskallen satt hemma i TV-soffan. Prinskorvarna kramade en glöggmugg. Väntade in det nya året. Tillsammans med Marie Serneholt och Christer Sjögren. Röjkte och funderade på det gamla. Visst var det en galen utmaning. Men samtidigt har jag ju ett fruktansvärt roligt år bakom mig. Gamla vänner. Nya vänner. Loppen i Berlin och New York. Länkarna med gubbarna i HOP-HAB. Fitness-besöken. Bastucupen. Segern i West Coast Race. Helsinki CR och Esse Run. Ryggdunkarna och feedbacken på ansiktsboken. Roliga episoder. Pinsamheter. Galenskaper. Finalen. Göta Petter vilket år! Vilket underbart, fantastiskt år jag haft! Tolvslaget närmade sig. Sneglade mot en skumpaflaska på köksbordet. Hmmm? Jag har ju också typ aderton liter halvljummen glögg. WTF! Tänkte päronskallen. Jag skålar in det nya året med VIP-glögg. Det passar ju mig bättre, naa-leiss! Åttiofem cent litern. Skål Marie! Skål Christer! 
Nyårsdagen. Päronskallen tassade upp. Undrade hur länge han sovit. WTF! Köksklockan visade  tio-före-elva. Kan inte stämma! Klockan på bulla-tv? 10:52! Voi raatis, raati! Jag har ju snarkat bort halva daan! Visserligen hade jag kommit i säng först efter ett. Och stigit upp tidigt föregående morgon. Men ändå! Okej, okej. Får väl spiida upp aamut-toimeet då, tänkte päronskallen. Full beläggning på Marstranden Bed & Brekfast. Ja, vissa rum var till och med överbokade. Päronskallen var tyst som en mus. Ville inte väcka gästerna. Käkade fem smörgare och två muggar juhla-mokka. Tänkte framåt. Hur tusan skall jag lägga upp årets utmaning? En dryg mil om dagen. Hmmm. Hålls jag frisk så fixar jag nog elva kilometer om dagen. Men ifall jag vill utvecklas som löpare så måste jag nog träna annorlunda. Framför allt smartare. Antagligen måste jag springa både hårdare och längre pass. Och så måste jag lära mig att våga vila mellan passen. Hmmmm. Men kanske inte just i dag! Kollade vädret genom köksfönstret. Hmmm. Såg bra ut. Hämtade träningskläderna. Tjahapp. Då var det dags igen då. Fyllde vätskebältet med glögg. Söt och god. Men iskall. Ut på banan strax före tolv. Orkar jag två mil idag? Jag har ju faktiskt sprungit trettiosex dagar i sträck nu. Nååjaa-jaa. Det märker jag väl. Förr eller sej-nari. Tog sikte på Pedersöre kyrka. Och kutade iväg. Funderade lite på tempot. Snittfarten under 2013 stannade på 5:30 min/km. Det borde jag alittaa i dag, åtminstone! Svängde norrut längs Larsmovägen. Kollade snittet, 5:51. Shitt! Nu måste du spiida upp detta!  Tryckte på ordentligt mellan Staffansnäs och Strandcamping. Kollade snittet på nytt, 5:32. Okej. Sörplade i mig en glögg-flaska. Hmmm. Jag måste ännu kapa bort tre sekunder in till stan. Fortsatte. Tog min andra glögg-paus vid Korsgrundet. Nu var jag äntligen nere i 5:29. Den farten höll jag sen ända hem. Vid Södra Tullen stötte jag på Henry M med vaimo å dootrona. Henry vevade ner sivu-ikkunan. "Kombär du på na springasi i moro biti, fö to e ju leedi?" He e klart he. Jag ringer. Svängde in till Marstranden. Årets första i hamn. Och jag låg rejält på plus. Najs!
Fortsatte nyårsdagen med att skjutsa trean till Pännäinen. Ställde mig sen vid spisen. Stekte plättar åt hotellets gäster. Kollade samtidigt på PL, Arsenal-Cardiff. Ingen bra kombo! Plättarna såg ut därefter.

PS
I går missade jag två löpare som också deltog i Ingos Grande Finale. Förlåt mig så myttji Kari V och Kenneth B. Hur tusan kunde jag glömma er!

Saldo: 20,0 km

Totalt: 20,0 km

Mål: + 9,0 km

Kanon: Rejält på plus.

Kalkon: Det blev pannkaka av plättarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar