söndag 19 januari 2014

LOTTAS INGO

Dag 19
Lördagskväll. Vaimo skar frukt. Och värmde Fazers blå. Päronskallen blev nyfiken. Vad tusan håller du på med? Choklad-fånnn-dyyy, ser du väl?  Ja, men vad skall det vara bra för? Tja, eftersom du somnade i går. Så skall vi fredagsmysa i kväll. I stället. Okej? Päronskallen satte sig till bords. Tackade nej till ett vinglas. Du vet ju att jag inte gillar! Jo, men nu skall du dricka. Och frukterna skall du doppa försiktigt i fånnn-dyyyn. Försiktigt! Skåda. Nu droppa du ju på  bordsduken!  Päronskallen lydde. Slafsade i sig ett par fruktbitar. Ståpp. Ståpp. Ståpp-åck-belägg! Du skall inte ha så bråttom! Du skall äta låååååång-saaaaamt. Och prata. Prata med mig! Okej, okej. Jag fattar. Päronskallen skruvade ner tempot. Långsamma. Försiktiga rörelser. Låg farligt nära gränsen till att spela över. Ändå var hans tallrik tom. Innan vaimo ens hunnit halvvägs genom sitt fruktberg. Okej, vad gör vi nu? Den hulda suckade. Hur tusan hittade jag just dig bland alla friarna! Tja. Kärleken är blind. Och du bländades av min skönhet. Föreslog päronskallen. Försynt. Medan han försiktigt retirerade till TV-soffan.
I morse. Päronskallen klev upp först nio. Kollade vädret. Minus tjugo-fyra-komma-två. Voj raatis! Men ännu en bit kvar till trettio, hans absoluta köldgräns. Noterade att treans säng stod orörd. Antagligen hos flickvännen, Joanna K? Kokade kaffe åt vaimo och sig själv. Käkade ett par smörgare. Startade operation Påklädning. Ungefär samma mundering som igår. Tog honom en halv timme. Minst! Int ska du väl fara ut-å-spring i den här kylan, undrade den hulda. Nej, nej, jag tränar bara att klä på mig, flinade päronskallen. Och hastade vidare till samlingsplatsen utanför stans bästa gym. I dag är det nog ingen som joinar mig, tänkte han lite uppgivet. Men fick tji. Igen. Först kom Henrik W. Och strax efter. Gårdagens hjälte, Henrik Ö. Päronskallen jublade. Kul att just två Henrikar dyker upp på självaste Henriksmäss. Grattade boyzen på deras namnsdag. Förklarade sen dagens rutt, Stadsrundan. Off mot Schaumans östra port. Löpningen funkade hur bra som helst. Tempot var behagligt. Och humöret på topp. Efteråt. Tackade sällskapet så mycket. Glad över att få logga en ny, dryg tolva.
Hemma. Hängde upp träningskläderna. Duschade. Föreslog sen söndagslunch för två. I stans enda David Beckham-hotell. Vaimo tog genast fram make-up-väskan. Medan jag backade ut svarta, inte alls rostiga. Efter lunchen besökte vi mina föräldrar på Trädgårdsgatan. Fixade färgerna på deras TV. Sen hem igen.
Plockade ner gröna granen. Förde en massa julprylar till källaren. Tog sen itu med fredagens post. Som jag slarvat med. En räkning, ett meddelande från banken. Och. Ett brev med en cd. Eller heter det dvd? Hursomhelst. Läste följebrevet. "Hej. Man får ju så sällan brev nuförtiden (förutom räkningar). Tänkte du ville ha bilder och filmsnuttar från finalen. Hälsningar från en annan Ingo." Göta Petter! Va kul! Kollade på bilderna och snuttarna. Tusen tack Lottas Ingo! He va armadis passlit!
I morgon blir det Fitness löpmatta igen. Det gillar päronskallen. Inte för att han skyr kylan. Utan för att det är så jobbigt att klä på sig.

Saldo: 12,8 km

Totalt: 240,8 km

Mål: + 31,8 km

Kanon: CD:n jag fick av Ingo F.

Kalkon: Jobbigt med klädseln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar