onsdag 15 januari 2014

SVETTADES

Dag 15
I går kväll. Satt på ett långt styrelsemöte med Liga-Jaro. Kom hem halv tio. Trött i både kropp och själ. Orkade inte vara social. Satt bara och glodde på dumburken. Vaimo tröttnade. Koncentrerade sig i stället på Bubble safari. Medan den trötte uppsökte John B.
I morse. Päronskallen var långt ifrån utvilad. Käkade halvsovande. Traskade iväg till gula stationen. Piggnade till lite i kylan. Men började gäspa genast då han kom in i gulas värme. Off norrut. Markus W bakom ratten. Pratade och skrattade. Som vanligt. men fick ibland inga svar på sina frågor. Undrade om päronskallen sov. Vilket han bestämt förnekade. Nå-nee-nå.
Tröttheten höll i sig hela arbetsdagen. Päronskallen funderade på att stjäla ett par minuter på skolhälsovårdarens soffa. Men fick aldrig någon tid för den utfärden. Arbetskamraterna fick nöja sig med choklad-ris-kex idag. Ett par av dem envisades fortfarande med att dricka sitt kaffe ur riktiga koppar. Päronskallen lät det bero. Liftade med Maria V hem från jobbet. Som släppte av honom vid WW-kauppan. Gick in för att betala. Bävade för notan. Tänkte. Tur att jag fått löning idag. Verkstadschefen hälsade välkommen. Och bad päronskallen slå ner. Jaha, det gör han bara för att jag inte skall svimma. Eller helt flippa ut då jag får domen uppläst. Nervös väntan. Verkstadschefen adderade. Byte av styrfjäder (?), p-ända, arbete på det, besiktningsavgift, ny besiktningsavgift......... bla, bla, bla. Päronskallen svettades ymnigt. Kände hur det rann ner i byxlinningen. Verkstadschefen kontrollräknade. Nåjaa. Och så lite rabatt på det. Kunden svalde. Och nickade  instämmande. Då ska vi se...... Det blir....... Päronskallen sjönk ihop i stolen. Som en soffpotatis. Men flög sen upp. Hivade fram bankkortet. Kvickt som attan. Innan verkstadskillen skulle ångra sig. Tack så myttji och hej! Rattade vita, godkända, med nya vinterdäck och inte alltför rostig hem till Marstarnden. Glad som en lärka. Verkstadsbesöket hade inte ruinerat honom! Det blev ju faktiskt betydligt billigare än jag tänkt. Och det brukar inte hända mig, tjoade han.
Hemma. Packade träningsväskan. Både för ute- och innespring. Kollade noga att jag fick med alla persedlar. Ville ju inte göra en Sören Ö (killen jag lånade byxorna åt i går). Behagligt väder. Typ minus åtta. Fortsatte till Fitness. Drog på mig utespringkläder och Icebugs. Kutade Larsmo Mini. Kändes någorlunda okej. Men det gick långsamt i snön. Fick ihop sju-komma-tre. Prick. Bestämde mig sen för att springa prick lika långt. Och med prick samma fart på Fitness-mattan. Sen jämföra pulsen. Jag är nämligen  övertygad om att det är betydligt lättare att springa på löpband. Även med en liten lutning på mattan. Kollade efteråt. Snittpulsen, 132 ute och inne 125. Alltså en klar skillnad. Men kanske inte så stor som jag trott. I vår/sommar skall jag göra om testet. Då under mer jämförbara förhållanden. Återkommer i frågan. Stay tuned!
Avslutade ute/inne-passet med att töja. Försökte minnas Pontus B:s instruktioner rörande Bretzel stretch. Slog nästan knut på mig själv. Måste nog kolla på You-tube-klippet jag fick av Pontus på nytt. I slow motion. Bastade, svettades, glöggade och fortsatte hem sen.
Morsan ringde. Frågade om jag har någon extra digibox. Deras hade tydligen gått sönder. Jo, jag har minst tre överflödiga. Jag kan hämta en åt er genast. Vilket jag gjorde. Morsan och farsan gillade. Dagens goda gärning. Check.
Hem sen igen. Vaimo i jobb. Käkade gröt, Neljän viljan täysijyvähiutale med chiafrön och morsans äppelmos. Skitgott! Hastade vidare till ett nytt styrelsemöte, FF Jaro. Tänk att den anrika föreningen numera styrs av en päronskalle!

Saldo: 14,6 km

Total: 186,6 km

Mål: + 21,6 km

Kanon: Att verkstadsräkningen inte ruinerade mig.

Kalkon: Den uteblivna tuppluren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar