lördag 11 januari 2014

MYCKET SLITEN

Dag 11
I går kväll. Päronskallen var dödstrött. I både kropp och själ. Somnade på soffan. Direkt efter den tredje resan i "På spåret". 
I morse. Väcktes av Nokian. Skulle gärna ha slaggat ett par timmar till. Minst! Masade mig ur sängen. Plirade på ute-termometern. Minus sex någonting. Tja, kunde ha varit betydligt värre. Orkade inte äta något. Men tvingade i mig en banaani. Klädde mig varmt. Typ fyra par byxor. Ut på banan strax före halv åtta. Jobbigt redan från första steget. Voj raatis! Bara Henry M på nya mötesplatsen, gårdsplanen vid Fitness Club. WTF! Var är alla andra? I går kväll hade jag ju på FB bjudit in typ halva världen. Ti e fisi, flinade Henry bakom sin vita rånarluva. Men det är ju fjorton grader på minus, fortsatte han. Fjorton grader! E du i fyllo? Min termometer visade bara sex grader! Henry tystnade. Du har nog rätt Ingo. För en gångs skull! Tyckte väl att det inte kändes så kallt. Men nu har vi bråttom. Jag måste vara hemma halv nie, senast. 
Ut mot Larmovägen. Göta Petter vad tungt! Och värre blev det då vi svängde norrut. Nord-ostan i naama. Jag försökte springa bakom Henry. Men det hjälpte inte särskilt mycket. Shitt, shitt! Jobbigt! På järnvägsbron bad jag Henry att vi skulle stanna en stund. Skyllde på att jag måste benpendla. Anhållan beviljades. Vid svidinabba vek vi in mot stan igen. Skönt att slippa motvinden! Följde Henry till hans kämppä. Och fortsatte hem mot Marstranden. Tröttare än på länge. Stapplade in på gårdsplanen. Väl hemma. Slet av mig kläderna. Ställde mig i suihkun. Orkade knappt stå. Funderade på att käka. Orkade inte. Drack ett glas vatten. Och stupade i säng. Somnade tvärt.
Vaknade tre timmar senare. Betydligt piggare. Fixade käk åt tvåan och mej själv. Bej-kånn-åkk-egg, kaffe och smörgare. Massor av apelsinjuice. Livet återvände. Fortsatte till Tellus. Årets första träningsmatch, Jaro-JBK. Röda laget dominerade. Som väntat. Vann med 3-0.
Fortsatte hem. Käkade grillkorv och potatissallad. Sjönk ner i TV-soffan. Röjkte och fundeerade. Hur tusan skall jag göra för att få in en längre viloperiod? Benen känns som överkokt spagetti. Vilodagen i onsdags gjorde varken från eller till. Minst en veckas vila borde jag kunna unna mig. Naa-lejss. Men då får jag å andra sidan jobba ännu hårdare för att klara av utmaningen. En veckas vila betyder ju att jag hamnar sjuttio-sju kilometer back. Och att äta upp det är inte det lättaste. Avbröts i mina funderingar av Nokian. Ola S på tråden. Han undrade hur man bör klä sig för att springa i kyla. Jag rekommenderade ett par extra kalsonger och något som skyddar fejset. I morgon bitti skall Ola och jag testa om det funkar. Avfärd klockan tio från Fitness. Häng gärna på. Om du vågar. En dryg mil utlovas. Och trevligt sällskap förstås.

Saldo: 11,0 km

Totalt: 136,0 km

Mål: + 15,0 km

Kanon: Tja, det får väl bli tre-timmars powernappen i morse.

Kalkon: Morgonlänken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar