fredag 31 januari 2014

FYRAHUNDRA FULLT

Dag 31
Kom hem från föräldramötet halv nie. Trött, men nöjd med dagen. Drack kvällskaffi. Käkade smörgare. Slötittade lite på dumburken. Smålog åt en dokumentär, Tempelriddaren. Handlade om ett kommunalråd från Lappland. Som drömde om att bygga världens största buddistiska tempel mitt ute i ingenstans. Reste en gigantisk buddastaty. Och fick den thailändska regeringen att bidra till projektet med tio miljoner kronor. Men kommunalrådet hade otur. En statskupp i Thailand. Och plötsligt var han helt utan pengar. Kommunalrådet pensionerades. Men buddastatyn står kvar. Tyckte synd om kommunalrådet. Men älskade hans engagemang.
I morse. Vaknade. Pigg som en lärka. Tackade mig själv för att jag gått och lagt mig redan klockan tio. Sista dagen i januari. Min bästa springmånad hittills. Och bara tretton kilometer löpband kvar till magiska fyrahundra kilometer. Tog gula till jobbet. Markus W bakom ratten. Fredagsfeeling på jobbet. Kollegorna hade gillat föreläsningen i går kväll. Gitte bjöd på fastlagsbullar. Mums! Direkt efter jobbet fortsatte jag till Fitness. Drog på mig Fivefingers. Kutade tillsammans med Jonas S, en ny bekantskap. Jonas visade sig vara en jätteduktig löpare. Jag hade ingen chans att hålla hans tempo. Philip M och Jonas H dök också upp. Men krapparna valde att bygga muskler i stället. Trots att jag nog försökte locka dem upp på bandet. Löpningen kändes bra. Skruvade upp farten för varje kilometer. Strax före klockan fyra passerade jag målsnöret. Fyrahundra kilometer! Kanon!
Snackade med Jonas och Philip i spegelsalen. Visade dem hur jag använder foamroller-rollern. Philip filmade. Och frågade. Hör du Ingo. Vad gör du då du "röjker och fundeerar"? Tja. Jag kunde ju lika gärna säga att jag funderar. Men det låter så mycket tuffare om man tar en cigg samtidigt. Fortsatte till bastun. Satt en god stund på laven. Röjkte och fundeerade. Tänk att jag inte alls känner mig sliten efter rekordmånaden. Säkert för att jag sprungit så många pass på matta.
Återvände till omklädningsrummet. Ett SMS från Henry M. Avfärd i morgon bitti klockan sju. I tidigaste laget, men jag svarade som vanligt ja, tack. Efter Fitnessbesöket fortsatte jag till mina föräldrars kämppä. Syrran på besök. Frågade varför jag springer så mycket. Tja, för att jag kan. Och för att jag gillar att springa. Hem sen. Vaimo bjöd på spagetti med murusås. Jag bistod med en fredagssallad. Bjöd också in mina Löpglädje-vänner till lördagens morgonlänk. Någon rusning väntar jag inte, men kanske någon annan päronskalle nappar på. Ändå.
I morgon spelar Jaro sin första match i årets Ligacup. Ärkerivalen VPS kommer på besök. Efteråt skall jag till Lappfors med en mobil läktare. Hoppas jag inte fryser ihjäl i röda isbilen!

Saldo: 13,0 km

Totalt: 400,0 km

Mål: + 59,0 km

Kanon: Fyrahundra kilometer i januari.

Kalkon: Chanslös mot Jonas S.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar