måndag 20 januari 2014

MALLORCA MARATHON

Dag 20
I går kväll. Foam-rollade på köksgolvet. Kollade Premier League, Chelsea-Manchester U. Sjöng med i Så ska det låta. Frågade vaimo om hon ville hänga med mig till Mallorca i höst. Det ville hon. Avslutade kvällen med Three More Days, en triller. Hade sett den förr. Orkade bara halva. Somnade som en klubbad oxe.
Måndag. Den klubbade vaknade. Tämligen utvilad. Käkade. Traskade iväg till gula startplatsen. Fortfarande kallt. Brrr. Men varmt och skönt i linjebilen. Ari S bakom ratten. Glad som en lärka. Som alltid. Skojade. Testade päronskallen. "Mikä erottaa ihmisen apinoista?" Päronskallen lade päronpannan i djupa veck. Men gav upp. En tiedä, kerro! No, Larsmo, tietysti! Päronskallen fattade fortfarande nada. Larsmo??? Ari flinade. Apinat Kokkolassa ja ihmiset Jeppiksessä. Eller tvärtom. Och Larsmo skiljer dem åt! Ha, ha, ha, päronskallen gillade.
Stressigt på jobbet. Många saker blev på hälft. Eftersom jag skulle på en tretimmars fortbildning i Gambälkaabi, Kompetensutvecklande samtal. Sådär lagom intressant. Liftade dit med rektorskollegorna. Och tog gula hem. Via Krombi. Samma glada chaffis som i morse.
Hemma. Päronskallen packade. Handduken först. Check. Fivefingers, byxor och skor. Check. Glögg, schampo och dödö. Check. Traskade iväg till Fitness. Med en smörgare i näven. Mmmm. Stannnade. Kortkalsarna för tusan! Otänkbart att kuta med långkalsongerna under shortsen! Voj huh-huh. Fick vända om.  Päronskallen på löpmattan. Kutade tolv-komma-sex på en timme. Sista kilometern gick under fyra minuter. Najs! Bastade. Röjkte, pimplade glögg och fundeerade. Perhana! Nu måste jag ta mig i kragen. Och anmäla mig till Mallorca. Fick ju vaimos välsignelse i går. Jag gör det i kväll. Såheså. Päronskallen fimpade. Och klev in i suihkun. Läste på schampoflaskan. Att det nog inte var schampo i den!
Efter Fitness-passet backade jag ut svarta, inte alls rostiga ur garaget. Rattade till morsans och farsans med en fjärrkontroll. Fick ett kaffepaket som tack för besväret. Hemma igen. Anmälde mig till TUI Marathon Palma de Mallorca, den 19 oktober. Kostade inte så fasligt mycket. Men så tillkommer ju resa, inkvartering och föödo för två pinnar. Förstås. Avslutade måndagskvällen med att logga dagens pass. Konstaterade att jag låg rejält på plus. Och att jag nu samlat ihop till tre vilodagar. Inte illa. Men de behövs nog inte än. Kokade kvälls-kaffe och lekte lite med min nya skumgummi-leksak. Aaaaagh!

Saldo: 12,6 km

Totalt: 253,4 km

Mål: 33,4 km

Kanon: Startplatsen i Mallorca Marathon.

Kalkon: Päronskallens minneskapacitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar