fredag 10 januari 2014

HJÄLPTE FARSAN

Dag 10
I går kväll. Gick och lade mig redan vid tiosnåret. Ställde Nokian på fyra. Jag hade ju lovat farsan att tvätta hans Peugeot under morgontimmarna.
I natt. Päronskallen vaknade redan halv tre. Tänkte WTF! Och rattade vita, underkända till farsans kämppä. Traskade ner till källargaraget. Jättetrångt mellan bilarna. Tog det riktigt lugnt. Rädd för att skrapa i något. Lyckades få fransmannen upp ur källaren. Helskinnad. Rattade vidare mot  biltvätten. Bilkön från igår var borta. Najs! Päronskallen jublade. Tyckte att han var ett geni. Drog fram stamkundskortet. Valde bästa programmet. Och följde instruktionerna. Efter tvätten rattade han tillbaks till källargaraget. Parkerade den rena fransmannen. Hem igen med vita, underkända. Men med splitternya dubbdäck. Päronskallen smånynnade i bilen. Ställde sen Nokian på fem. Och kröp ner hos den hulda. Som vaknade. Och undrade var päronskallen hållit hus? Tja, jag har tvättat farsans bil. Den hulda suckade djupt. Go natt! 
Vaknade två timmar senare. Hungrig som en varg. Började med helmigröt och havtornssoppa. Fortsatte med en tallrik chiagröt. Avslutade med två muggar kaffe. Och lika många rostade marmelad-smörgare. Aaaaagh! Iskallt ute. Inte så många minusgrader. Men en iskall nordostlig vind störde. Tog gula till jobbet. Gäspade som besatt. Terho H, bakom ratten, undrade om jag sovit dåligt. Tja, egentligen inte. Eventuellt för lite. Piggnade till då jag kom till jobbet. Na liiti. Höll ett par lektioner. Mannagrynsgröt och saftsoppa till skollunch. Dagens tredje grötportion! Men lika gott ändå. Kollade sen eftermiddags-agendan. Skolning i användandet av nya hemsidan. Voj arma dagar! Den hade jag helt glömt bort. Hur tusan skall jag nu ta mig till kommungården? Det löste sig. Liftade med Monica L-L.
På skolning hela eftermiddagen. Tänkte ta gula hem. Men det höll på att skita sig. Rejält. Bussen passerade päronskallen ett par hundra meter före busshållplatsen. WTF! Har jag sett fel på klockan? Hann se Johan E bakom ratten. Började kuta efter bussen. Som hade stannat. Jokki hade tydligen också sett mig. Och förstått att jag var på väg. Om än något försenad. Tack-och-lov! Dagens kanongärning. Utfördes av Johan Prill-Jokki E. Såheså.
Väl hemma strax efter fyra. Packade träningsväskan. Och traskade iväg till Fitness. Hujedamej vad kallt det blåste. Men varmt och skönt inne i gymmet. Drog på mig Kinvarorna. Klev upp på mattan. Och kutade en dryg mil. I maklig fart. Benen kändes tröga. Benpendlade och töjde lite efteråt. Bastade. Och drack glögg i omklädningsrummet. En okänd kille, typ aderton vårar. Tittade på mig. "E du den där som sprang" ......  märkte att killen letade ord så jag hjälpte honom på traven....."en mil om dagen". Jepp, svarade päronskallen. Har du läst min blogg? Nej, men jag har hört talas om dig, fortsatte killen. Jag fick sen reda på att killen var från Kållby. Och att han haft Torvald H som lärare. Tänk att folk ända i Kållby, känner till mig, tänkte päronskallen förnöjt. Då han traskade hemåt i den bitande nord-ostan.
I morgon bitti skall päronskallen ut å spring med Henry M. Avfärd 07:30 från gårdsplanen vid Fitness Club. Likasinnade får gärna joina. Men klä på er ordentligt. För det lär bli svinkallt.

Saldo: 11,4 km

Totalt: 125,0 km

Mål: + 15,0 km

Kanon: Att Prill-Jokki väntade med gula.

Kalkon: Kosten blev något ensidig idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar