tisdag 14 januari 2014

GLÖGGKUNGEN

Dag 14
Sent i går kväll. Kollade Premier League, Aston Villa-Arsenal. Gladdes åt kanonjärernas bortaseger. Kom i säng först efter midnatt.
I morse. Steg upp halv fem. Tisdagsinvägning. Sjuttio-två-komma-åtta. Voj skåånis! Menee väärään suuntaan. Utsåg glöggen jag bälgat i mig till mejn-suspekt. Lär vara mest socker.
Päronskallen käkade. Klädde på sig massor. Och skyndade ut. Strax efter fem. Dumpade två roskispåsar. Backade ut vita, underkända, men nu upptinade. Körde in svarta i stället. Päronskallen kollade klockan. Shitt! Fem-trettifem. Nyt tuli kiire. Tar minst fem till WW-kauppan. Och kanske tjugo att gå därifrån till sexans buss. Voj raatis! Hur blev det så här? Men sen klack det till i päronskallen. Igen. För andra gången. Inom loppet av tjugofyra timmar! Gula bussarna bor ju alldeles nära WW-kauppan. Jag kan ju för tusan gå dit. I stället för att traska tre kilometer in till stan igen. Han har onekligen sina ljusa stunder ibland.
Träffade Markus W vid gulas kämppä. Satt på med honom till busstation. Bytte buss. Och åkte med Kalle H till jobbet. Normal dag där. Min kaffevecka. Bjöd kollegorna på rejäla grisbitar. Tror att de gillade. Däremot tyckte de inte om att dricka sitt kaffe ur engångsmuggar. Några smugglade därför in eget porslin. Som jag sen hamnade att diska. I morgon planerar jag att sätta ett hänglås för porslinsskåpet. Nå-neee. Så galen är jag ändå inte. Ännu.
Efter jobbet rusade jag hem efter träningsväskan. Och mina farmare med lufthål i grenen. Förde brallorna till SyFix. Fortsatte till Jarokontoret. Niklas S ville att jag skulle skriva under ett papper. Vilket jag gjorde. Utan att läsa vad där stod. Stopp, stopp Ingo! Vet du vad du skrivit under? Jo, det där vi pratade om igår, förstås. Men du läste ju aldrig texten! Jag kan ju för tusan ha sålt din lägenhet. Eller någonting annat galet, fortsatte Niklas. Med ett brett smajl. Hördu Niklas, om det är någon här i världen jag litar på, så är det du! Såheså.
Fortsatte till Fitness. Drog på mig mina Adizeror. Första gången på jättelänge. Började försiktigt. Avslutade i 4-minuters fart. Fick ihop tolv-och-en-halv på den timme jag kutade. Töjde lite efteråt. Pontus B dök upp. Och tipsade mig om en övning som han kallade Brettzels stretch. Eller något åt det hållet.
Päronskallen försökte följa instruktionerna. Enligt bästa förmåga. Lade sig på rygg. Lade höger ben över vänster dito. Drog upp högerfoten med vänsterhand. Och tvärtom. Grinade illa. Men gillade övningen. Naa-leiss.
Träffade Sören Ö i omklädningsrummet. Som hade glömt sina träningsbyxor hemma. Jag lånade honom ett par. Sören blev jätteglad. Dagens goda gärning. Check. Tog glöggflaskan. Satte mig på bastulaven. Aaaaagh. Jimmy W dök upp. Morjens! Morjens Ingo! Hör du. Du som springer så mycket. Vad dricker du? Tja. Mest glögg, faktiskt! Jimmy tystnade. För en gångs skull. Trodde jag skämtade. Nej, nej. Det är dagens sanning. Det är jag som är glögg-kungen! Har pimplat i mig typ sexton liter sen nyårsafton. Jimmy suckade. Okej då. Men jag tror du skulle behöva testa min V-dryck. Åtminstone ett par månader. Jag lovade att tänka på saken. Skyndade mig hem. Vaimo bjöd på pizza. Nami! Käkade. Och hastade vidare till ett styrelsemöte med Liga-Jaro. Den hulda suckade. Djupt.

Saldo: 12,5 km

Totalt: 172,0 km

Mål: + 18,0 km

Kanon: Löppasset

Kalkon: Vikten går åt fel håll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar