söndag 23 februari 2014

ANMÄLDE MIG

Dag 54
Lördagskväll. Kollade på svenska mellon. Men var jättetrött. Orkade med första låten. En discodänga av Alcazar. Helt okej låt. Sen somnade jag. Vaknade. Lagom till mellanakten med Thomas Ledin. Vilken showman! Sen sköljde tröttheten över mig igen. Kravlade mig på nytt upp i John B:s sköna famn. Zzzzz.
I morse. Steg upp halv åtta. Ola S ringde. Hade fått arbetsförhinder. Vi hade ju tänkt långlänka tillsammans. Ingen fara. Kollade i stället på herrarnas fem-mil. Imponerades av ryssarnas trippelseger. Och av sluttiden. Tänk att skida femtio kilometer på en timme, fyrtiosex minuter och 55 sekunder. Det gör drygt tjugoåtta kilometer i timmen!
Efter femmilen drog jag på mig träningskläderna. Och fyllde ett par flaskor med svartvinbärssaft. Funderade lite om jag skulle springa dubbat? Hmmmm? Tog till slut mina gamla Icebugs. Ut på banan halv elva. Märkte genast att jag gjort fel skoval. Cykelvägarna var så gott som isfria. Shitt! Borde nog ha satsat på dubbfritt ändå! Löpningen kändes i alla fall bättre än i går. Norrut längs Jakobstads omfartsväg. Vägen jag döpt om till Larsmovägen. Mötte Max P. Som svängde om och slog följe. Najs med sällskap! Märkte genast att farten blev högre. Jag hade vissa svårigheter att följa. Men bet ihop. Farten låg strax över fem minuter per kilometer. Vid Hamnskogen skiljdes våra vägar. Jag var rejält trött. Lunkade långsamt den sista biten hem till Marstranden. Fick ihop prick två mil.
Hemma igen. Vaimo hade söndagslunchen klar. Käkade broiler-nuggets. Och kladdkaka till efterrätt. Kollade på hockeyfinalen, Canada-Sverige. Inte så värst spännande. I periodpausen förde jag trean till Pännäinen. Kanadensarna vann finalen komfortabelt. Och en svensk hade dopat sig!
Efter mycket röjkande och fundeerande anmälde jag mig sen till Pohjalainen Hallimaraton nästa lördag. Ringde Bo L för att kolla vilken tävlingsklass jag skulle välja. Velade mellan M50 och M55. Någonstans hade jag hört att det år man fyller 55 får man kliva upp en tävlingsklass. Och det gör jag ju i år. Vare sig jag vill det eller inte. På Bo:s inrådan valde jag ändå M50. I praktiken spelar det knappast så stor roll. Om man kommer ett par pinnhål högre eller lägre på lördag. Huvudsaken är att man fixar att kuta ett-hundra-fem-och-ett-halvt-varv. På en någorlunda anständig tid. Och med det (lilla) förstånd man har i behåll. Såheså.

Saldo: 20,0 km

Totalt: 628,3 km

Mål: + 34,3 km

Kanon: Draghjälpen av Max P.

Kalkon: Fel skoval.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar