söndag 16 februari 2014

REVANSCHEN

Dag 47
Lördagskväll. Lyssnade på de första låtarna i svenska mellon. Gillade inte alls. Antagligen har jag blivit alldeles för gammal. I stället. Rattade jag iväg till järnvägsstationen i Kokkola. Hämtade trean och hans lumparkompis Ludvig H. I säng sen.
I morse. Sovmorgon. Steg upp först halv åtta. Kollade vädret. Nollgradigt. Nysnö. Shitt! Drog på mig Icebugsen. Kutade in mot stan. Tungt i nysnön. Till Henry M:s kämppä. Därifrån fortsatte vi yhdessä till Henrys garage. Och satte oss i hans stora, svarta åk. Vilken fin kärra! Päronskallen undrade om folk skulle stanna då vi kom körandes? Njaaaeee, smålog Henry. Vi bilade iväg till Vikarholmen. Till en trevlig och smart kille, Martin H. Päronskallen fattade inte riktigt vad han skulle göra med åket. Men bilen skulle iaf vara inlagd i tre dagar. Martin erbjöd oss skjuts till stan. Men det ville vi ju inte ha. Så vi avböjde. I stället fortsatte vi söderut längs vägrenen av Larsmovägen. I stället för att springa på oplogade cykelvägar. Galet, javisst! Men allt gick bra. Och jag fick ihop nästan två mil.
Hemma igen. Fixade käk. Bänkade mig i soffan framför herrstafetten. Bra start av det blåvita laget. Finland i ledning efter två sträckor. Men på den tredje var det kört. Sverige tog ett nytt stafettguld. Och Finland slutade sexa. Under OS har jag saknat SVT:s sakkunniga studioteam. Men idag kändes det bara skönt att slippa höra på dem. 
Resten av eftermiddagen slappade jag. Tvättade kläder. Fyllde på mjölkförrådet i lähikauppan. Töjde på köksbordet. Läste ÖT och Runners World. Ruzzlade. Och kollade hur det gått i Fäbodaloppet för mina sportiga grannar, Johan och Tomas M. Jodå, båda hade kommit i mål. På framskjutna placeringar dessutom.
Senare på kvällen. Kollade på OS-hockey, Finland-Canada. Följde samtidigt med Arsenal och Liverpool i FA-Cupen på Text-TV. Hemmalaget gladde med att ta en uddamålsseger. En skön revansch för Vengers boys. Dagens kanon!

Saldo: 19,3 km

Totalt: 558,6 km

Mål: + 41,6 km

Kanon: Arsenal-Liverpool 2-1, 2-1, 2-1, 2-1, 2-1 ......

Kalkon: Att jag inte lyckades ratta in någon kanal som visade FA-Cupen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar