torsdag 6 februari 2014

VÄGGKLÄTTRADE

Dag 37
I går kväll. Klättrade på väggarna. Töjde på köksbordet. Fortsatte klättrandet. Drack kvällskaffi. Tryckte i mig en Runebergtårta. God! Faktiskt! Abstinensen lättade. Och försvann helt då Sveriges Mästerkock startade. I säng sen. 
I morse. Tredje. Och sista vilodagen. Päronskallen satt framför morgongröten. Kollade ÖT-sporten. Jaros testspelare hade gjort mål i ligacupen. Najs! Och laget hade kryssat för andra gången. Helt okej start på säsongen. Finländska OS-hopp presenterades. Päronskallen kollade vilka de var. Mest brudar i toppen. Okej. Kaisa Mäkäräinen, skidskytten, låg etta. Sen kom två damstafettlag på skidor. Men sen trillade päronskallen av lasset. På fjärde plats låg Enni Rukajärvi. Vem tusan är Enni Rukajärvi? Päronskallen läste vidare. "Hon segrade i det första världsmästerskapet i slopestyle 2011" Vad tusan har man nu hittat på? Världsmästare i slopestyle och toppframgångar i X-games? Till råga på allt skulle tjejen bära den blå-vita fanan! Päronskallen vet nada om slopestyle. Och han tror att X-Games är något man spelar på sin X-Box. Förlåt Enni! Du blir säkert en bra fanbärare. Det är nog bara tiden som sprungit förbi päronskallen. 
Fortsatte till jobbet med gula. Kanslijobbade en dryg timme. Och åkte tillbaks till stan med gula. Treorna skulle simma. Efter simningen. Tillbaks till skolan på nytt. Käkade fiskpinnar. Och så var det dags för ett historiskt konstituerande möte med Elevkårsstyrelsen. Spända och allvarliga delegater. Jag föreslog mig själv som ordförande. Men lovade att överlämna ordförandeklubban redan till nästa möte. Föredragningslistan var flera meter lång. Upptog ärenden typ godis, telefoner, skolmaten, fotbollar och filmdagar. Styrelsen betade av punkt för punkt. Lyckades hålla sig inom tidsramen, en timme. Bra jobbat av ledamöterna! 
Liftade hem med en kollega, Charlotte R. Thanx! Redan i bilen kände jag hur det började klia i benen. Tänk om jag skulle strunta i den tredje vilodagen? Tänk om jag skulle ringa Henry M? Han vill säkert ut i kväll! Perfekt väder. Tänk om?
Hemma. Spring-tankarna fortsatte mala. Laga de ut! Nepp. Väggklättrandet fortsatte. En inbiten rökare, som försökt sluta röka, vet precis vad jag yrar om. Till slut fick jag tystat tankarna med en tallrik köttsoppa. Lade mig i treans säng. Och somnade bums. Sov gott. Ända tills vaimo ropade att kvällskaffet stod framdukat. Tillsammans med en överbliven Runebergstårta. Mmmmmmmm. Lajf is gudd! Och i morgon är jag ute på banan igen! Jiiiihaaaah!

Saldo: 0,0 km

Totalt: 444,0 km

Mål: + 37,0 km

Kanon: Tre-dagars-vilan är snart i hamn.

Kalkon: Väggklättrandet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar