tisdag 25 februari 2014

BANPREMIÄR

Dag 56
I går kväll. Halvsov i soffhörnet. Kollade på en talangtävling från trean. Och ett avsnitt ur "Tjockare än vatten". Riktigt bra serie faktiskt. Synd att jag missat den. Kröp i säng tillsammans med Jonas Jonasson och Analfabeten som kunde räkna. Garvade gott åt dråpligheterna.
I morse. Andra dagen på sportlovet. Läste ÖT i sängen. Tog det piano. Tisdagsinvägning. Sjuttio-två-komma-två. Perhana! Jag som bara åt ägg, sallad och tonfisk igår. Antagligen har det ingen betydelse vad jag stoppar eller inte stoppar i mig! Käkade. Funderade på dagens sportlovsaktivitet. Vackert väder. Plus fyra grader. Hmmm? Tänk om jag skulle testa dagsformen på Centralplanen! Och kombinera det med att simma efteråt? Vilken bra idé! Letade fram mitt tio gångers simkort. Kortet fick jag på min femtioårsdag. Hoppades att det fortfarande var i kraft. Packade träningsväskan omsorgsfullt. Kollade vilka varvtider jag borde ha på banan. Två minuter per varv för att komma ner i 5:00 min/km. Två och tolv per varv gav 5:30 min/km. Två och tjugofyra per varv gav 6:00 min/km. Beslöt mig för att sikta på två-och-tolv-alternativet.
Tog Treken till Centralplan. Solen tittade fram. Mötte Kari V. Halloj Ingo! Ska du springa på bana i februari? Då är du den första i stan, tjoade han. Jepp, jag skall ju tävla på bana inkommande lördag. Då passar det ju alldeles utmärkt med lite banlöpning, 25 varv. Startade försiktigt, 5:21 min på första kilometern. De följande nio gick något snabbare. Jämn fart. Pendlade mellan 5:03 och 5:12. Benen kändes okej, men jag var nog ändå ganska trött efteråt. Hmmmm? På lördag skall jag fixa drygt åttio varv till! Hmmmm? Det är nog tveksamt. Joggade ned ett par kilometer. Och peedade vidare till simhallen. Tio-gångers-kortet funkade utmärkt. Jo, du har sju gånger kvar, upplyste mig bruden i simhallskassan. Käkade en banan. Drack lite svartvinbärssaft. Tog på mig Adamsdräkten. Och satte mig på bastulaven. Oerhört skönt! Funderade på att skippa simningen. Men tog mig i kragen. Och rutschade iväg till bassängkanten. Valde banan för motionssimmare. Egentligen borde jag ha valt en bana för "de som med nöd och näppe håller sig flytande i tjugofem meter". Men någon sådan hittade jag inte. Göta Petter vad tungt det var! Drygt två minuter från kakel till vila. Efter sju sorger. Och åtta kallsupar. Fick jag till slut ihop fem-hundra-meter. Det hade tagit mig lika länge som att kuta tio kilometer. Bastade en gång till. Tog Treken hem till Marstranden. Solen tittade fortfarande fram.
Hemma. Fixade käk. Stefan B ringde från Mattssons. Vårens löpskor hade anlänt. Sätt undan ett par Adidas Boston US åtta åt mig! Ska ske. När hämtar du dem? Tja, jag kan komma.....fast mesama. Peedade iväg till stan på nytt. Hämtade skorna. Skitsnygga! Och bekväma. Antagligen springer jag i dem på lördag. 
På hemvägen gjorde jag en sväng in till Henry M:s kontor. Förevisade stolt mina splitternya dojor. Henry var måttligt imponerad. Men önskade mig i alla fall, efter viss påtryckning, lycka till på lördag. 

Saldo: 12,0 km

Totalt: 652,0 km

Mål: + 36,0 km

Kanon: Att kunna springa på bana i februari.

Kalkon: Att inte kunna simma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar