onsdag 26 februari 2014

HELAN & HALVAN

Dag 57
I går kväll. Vaimo tittade på Bygglov. Medan jag sjönk ner i litteraturens värld, Analfabeten som kunde räkna. Gillade speciellt kapitlen om brevbäraren Ingmar, monarkisten som förvandlades till kungahatare. Vilken päronskalle!
Vaknade redan sju i morse. Vaimo redan i jobbet. Käkade. Kollade youtube-klipp med gamla Helan & Halvan-filmer. Oliver Hardy och Stan Laurel var nog mina barndomsidoler. Då som nu. Skrattade jag hejdlöst åt grabbarna. Mest garvade jag åt ett klipp där idolerna skulle byta byxor. Filmen hette Liberty, från 1929. Vilket kärt återseende! 
En timme senare packade jag ner mina nya skor i träningsväskan. Sen iväg till Fitness. Snörde skorna med Stefan B:s patenterade maratonknut. Klev upp på mattan. Precis som jag gissat! Skorna var hur sköna som helst. Löpningen kändes bra. Nästan skrämmande bra. Kutade en tolva. Lätt som en plätt. Joggade ned ett par kilometer. Töjde och bastade efteråt. Lite störde det att päronskallen lämnat handduken hemma. Men allt kan ju inte gå på räls.
Fortsatte min sportlovs-onsdag i arbetets tecken. Chefen skulle prompt ha en utvärdering av budgetåret. Som jag lyckats glömma bort. Tog vaimos svarta till skolan. Kanslijobbade ett par timmar. Fixade utvärderingen. Och passade på att förbereda nästa vecka. Avslutade jobbet över en tallrik havregrynsgröt. 
Next på agendan var ett besök hos min hovmassör, Sune E. Berättade om lördagens utmaning. Sune lovade ge mig kanon-ben. Vilket jag nog fick. Men han mojttade fortfarande på mitt töjande. Päronskallen lovade bot och bättring. Nästa gång skall han gå ner i spagat. Eller så inte!
Hemma igen. Strax före vaimo. Fixade käk för två. Under tiden noterade vaimo att jag under dagen kollat på Helan och Halvan. Har du fått spader? Nej, nej. Kolla själv. Så här roliga filmer görs inte längre. Såheså. Vaimo kunde inte annat än hålla med mig.
Senare på kvällen besökte vi mina föräldrar på Trädgårdsgatan. Farsan friserades av sånakunon. Det gillade han nog. 

PS
Anledningen till att jag började kolla på H&H-filmerna var att jag förra veckan lärde ut skillnaden mellan hel- och halvnoter åt mina elever. I musikboken fanns en bild på komikerparet. Men barnen  kände förstås inte igen dem. Så nästa vecka ska jag ge dem ett smakprov.

Saldo: 14,0 km

Totalt: 666,0 km

Mål: + 39,0 km

Kanon: Nya skorna.

Kalkon: Vikten står stilla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar