fredag 28 februari 2014

LADDADE

Dag 59
I går kväll. Fortsatte läsa Kristian Gidlunds blogg, I min kropp. Trean ringde. Bad mig hämta honom från Pännäinen. Hoppsan! Vilken glad överraskning. Kom till stationen alldeles för tidigt. Gick in i väntrummet. Och töjde baklåren under tiden. 
Fredag. Dagen före mitt livs fjärde marathon. Full fokus på loppet. Käkade ett ordentligt morgonmål. Läste ÖT och PS. Den senare innehöll en artikel om röda butiken. Och en bild. Där butikschefen Marko L poserade framför en ny hylla. Med chiafrön! Kanon! Jag har på sistone haft svårt att få tag på fröna. Men nu fanns de alltså bland röda butikens utbud. 
Efter morgonbestyren skyndade jag mig till stan. Tankade röda, rostiga. Köpte chiafrön, en burk klövervaselin, en ny springaspajto och skavsårsplåster. Fröna kostade 10:90 för 350 g. Ett mellanbra pris. Jag har nog handlat både billigare och dyrare påsar. Passade samtidigt på att föra treans söndriga I-Phone 4 till Trefoil. Att reparera den skulle kosta typ hundratrettio juuro. Det jöutades jag inte.
Hemma igen. Fixade en broilerpasta. Förstås. Då den var klar packade jag träningsväskan. Pedade iväg till Centralplan. Hyfsat väder. Nästan vindstilla. Plus en grad. Kutade en dryg halvmil i tävlingsfart. Allt kändes bra. Fortsatte till simhallen. Sprang lite i vattnet med en slags flytväst på ryggen.  Bastade länge. Pedade hem igen.
Käkade två portioner broilerpasta. Funderade lite på morgondagens lopp. Prio ett. Att komma i mål med förståndet i behåll. Prio två. Att få en anständig sluttid. Typ under fyra timmar. Prio tre. Att hålla ett jämnt tempo. Alusta loppuun saakka. Tog en tuschpenna. Gjorde upp ett schema enligt 5:30 min/km-fart. Plitade ner mellantiderna på handleden. Sluttiden fick jag till 3:52:06. Tja? Antingen så går det vägen. Eller så skiter det sig. I morgon är jag klokare.
Packade väskan. Stoppade ner två par skor. Saucony Kinvara och nya Adidas Boston. Hmmmm? Vilket par tror jag mest på? Det får bli morgondagens bekymmer. Skjutsade trean till Larsmo. Kokade kaffe. Och väntade på att få gå och lägga mig. I morgon bitti. Kymmenen kolmekymmentä. Gäller det. Smäller det. Pohjalainen Hallimaraton. Startnummer tjugofyra är redo. Fruktansvärt redo. Såheså.

Saldo: 6,0 km

Totalt: 677,0 km

Mål: + 28,0 km

Kanon: Känner mig redo.

Kalkon: Viktminskningen misslyckades. Men det visste vi ju på förhand. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar