lördag 1 mars 2014

POHJALAINEN HALLIMARATON

Dag 60
Summerade februari i går kväll. Hmmm! Jag har bara kutat 277 km. Det är nästan 45 km sämre än i fjol. Skärpning tack! Niklas K kontaktade mig på ansiktsboken. Erbjöd skjuts till Vasa. Kanon! Jag är rätt taskig bakom ratten. Och blir knappast en bättre förare efter 105 varv kring Botniahallen. Slängde i mig ett Imodium. Mot diarré. Och kröp ner i sängen strax efter elva. Ställde Nokian på sex fyrtiofem. Önskade mig själv en riktigt god natt.
Marathonday. John B hade nog skött sitt jobb. Visserligen hade jag vaknat. Och käkat lite vid midnatt. Men sen hade jag sovit som en stock. Kollade matchvikten. Voj raatis! Ingen viktminskning. I stället hade jag gått upp ett drygt kilo. Käkade mer Imodium, chiagröt, två smörgare och kaffe. Plus morgonprillan förstås. Inväntade förgäves "det stora" toabesöket. Nehepp. Skitsamma. Smörjde framlåren med hästsalva. Köpte två energidrycker från lähikauppan. Gav den ena åt Niklas som dök upp i sin blå Audi. Resan till Vasa gick snabbt. Vi var först på plats. Timo Marjomäki från arrangörsföreningen Häjyt hälsade välkommen. Och överräckte nummerlapp och tjippet för tidtagningen. Ner i källaren för att byta om. Nya Boston versus gamla Kinvarorna? Velade länge. Men valde det säkra före det osäkra. Jag har ju sprungit två maror med Kinvarorna. Och de har hittills aldrig svikit mig. Jag sparar Bostonskorna till hösten. Så får det bli. Drog på mig gula dojorna. Sörplade energidryck. Och inväntade startskottet.
Prick halv elva smällde Timos startpistol. Jag tog genast kommandot i loppet. Ledde i typ hundra meter. Sen var det roliga slut. Ett tjugotal löpare rusade förbi mig i ett huj. Hårdast av dem alla kom Jonas S. Som överlägset vann halvmaran, 1:21:33. Jag visste ju det. Mina varvtider var också till en början riktigt fina. Typ fem-minuter-per-kilometer-fart. Men precis som i NY så stördes jag av blåsan. Var tvungen att uppsöka herrarnas, en, två, tre, fyra fucking (förlåt mor) gånger! Varje besök kostade mig en minut. Plus att det stressade. Förstås! Riktade min ilska mot energidrycken som päronskallen bälgat i sig. Hur dum får man bli?
Första tian gick ändå snabbare än planerat, 51:18. På handleden stod det 55 minuter. Andra tian på 1:42:47 (1:50). Ååålllrajt. Det här blir ju en kanontid! Trettio kilometer 2:35:42 (2:45). Fortfarande nästan tio minuter före handleden. Toalettbesöken hade upphört. Tackochlov. Men nu började varvtiderna skena iväg. Åt fel håll. Femtiofyraåringen var trött. Rejält trött. Tryckte i mig energigel. Märkte ingen skillnad. Niklas peppade från sidan. Bara trettio varv kvar! Voj Göta Petter. Trettio varv på bly-klumps-ben. Pinade mig rejält fram till fyrtio-kilometers-skylten. Som visade 3:33:11 (3:40). Bara drygt fem varv kvar. Bet ihop. Stapplade över mållinjen. Armadis tröjtto. Hörde speakern säga att Juselius hade sijoittunut toiseksi  M50-ikäryhmääsä. Ajalla 3:45:08. Drygt femton minuter efter segraren. Fick medalj och statyett. Inte alla dar man kommer på prispallen. Niklas hade också sprungit jättebra. Persat rejält på halvmaran och vunnit M40. Jag var jätteglad över att han satt bakom ratten hem till Jeppis.
Inför mitt livs fjärde maratonlopp hade jag ju ställt upp tre målsättningar. Att komma i mål med förståndet i behåll. Check.....tror jag. Att få en anständig sluttid. Typ under fyra timmar. Check. Att hålla ett jämnt tempo. Nope. Jag skall avsluta detta inlägg med att tacka för all uppmuntran och gratulationer jag fått, både in real lajf och på sociala medier. Ingen nämnd och ingen glömd. Nu går jag och lägger mig. Jag struntar i att det är lördag. Jag struntar i att klockan är bara barnet. Typ halv sju. Annars. Om det nu intresserar någon. Väntar fortfarande på "det stora".

PS
Juhani A berättade att ifall jag anmält mig till M55 så skulle jag stått överst på prispallen. Najs! Men jag tror nog att det är bäst för päronskallen att han bara blev tvåa. Gissar att han skulle blivit alldeles för styv i korken, rentav odräglig.

Saldo: 43,0 km

Totalt: 720,0 km

Mål: + 60,0 km

Kanon: Att jag kom i mål på en anständig tid.

Kalkon: Blåsan jäklades.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar