söndag 2 mars 2014

DAGEN EFTER

Dag 61
I går kväll. Dödstrött. Magen i oskick. Av tusen liter vatten och sportdryck. Och bananbitar som simmade omkring. Gick och lade mig halv sju. Somnade bums. Vaknade två timmar senare. Magen hade lugnat ner sig. Ville ha käk. Helst snålsoppa. Resten av kvällen halvsov jag i soffan framför svenska mellon. Borde ha töjt. Men orkade inte. 
Dagen efter. Steg upp sju. Chiagröt och kaffe. Halv nio rattade jag in SVT:s sändning från Vasaloppet.  Lyssnade på uppsnacket och följde starten. Tog sen röda, rostiga till Tellus. Hjälpte till med de mobila läktarna. Träffade Stefan och Maria B i hallen. Berättade om loppet. Lärde mig av Stefan att inte dricka närmare än två timmar före ett maratonlopp. Ahaa! Och jag som ju bälgade i mig en halv liter energidryck strax före loppet. Fortsatte hem. Och fortsatte följa Vasaloppet. Satt som fastklistrad framför dumburken i fyra timmar. Imponerades av alla som kämpade i de obefintliga spåren. Kollade bröderna Mäenpääs mellantider från pekplattan. Grabbarna skidade som vanligt jättebra. Upplösningen av loppet blev dramatiskt. Tyckte synd om Audun Laugaland, norrmannen som passerades på upploppet. Av tre åkare. Tänk att vara så nära en seger i världens finaste skidtävling! Killen grät i direktsändningen från målfållan. Hoppas han vinner nästa år!
Fundeerade och röjkte efter sändningen. Egentligen hade jag tänkt vila idag? Men å andra sidan har jag läst att det inte är helt fel med en lätt jogg dagen efter. Hmmm? Det satsar jag på. Plus en rejäl töjningsdos. Packade träningsväskan. Skjutsade trean till Pännäinen. Och linkade in till Fitness. Smockfullt med folk där. Öppet hus. Drog på mig Bostondojorna. Kutade en dryg mil. Löpningen kändes helt okej. Töjde en god stund i spegelsalen. Snackade med Juuso A. Bastade. Och fortsatte till Marstranden. Via lähikauppan.
Hemma igen. Käkade vaimos smarriga snålsoppa. Loggade mina kilometrar. Konstaterade att jag för tredje gången i livet sprungit över hundra kilometer på en vecka.
Sportlovet är slut. I morgon är jag på jobbet igen. Men i gengäld skall mina ben få en välförtjänt vilodag. Såheså.

Saldo: 11,0 km

Totalt: 731,0 km

Mål: + 60,0 km

Kanon: Har kutat 102,7 km under sportlovsveckan.

Kalkon: Audun Laugaland

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar