tisdag 4 mars 2014

#STANDUPFORJARO

Dag 63
I går kväll. Bekräftande mitt deltagande i GöteborgsVarvet Marathon genom att betala in en tusing åt arrangörerna. Svenska kronor, tackochlov! Kvällskaffi med vaimo. Kollade slutet på Nobels Testamente. Stupade i säng kymmeneltä.
Fastlagstisdagen. Sedvanlig invägning. WTF! Sjuttio-tre-komma-åtta. Miten on mahdollista? Snålsoppan? Vilodagen? Tog gula till jobbet. Började arbetsdagen med ett medarbetarsamtal. Kanslijobbade. Höll ett par lektioner. Ärtsoppa och fastlagsbulle till skolunch. Ärtsoppan var god. Men bullen var bedrövlig. Torr som en öken. Knappt någon grädde. Och sylt i stället för mandelmassa. Slängde halva i grisfatet. Funderade på att kontakta det lokala bageriet. Men lät bli. Även bagare måste ju få misslyckas.
Hem med gula. Noterade på ansiktsboken att #STANDUPFORJARO hade startat. Det är samlingsnamnet för en kampanj som tar sikte på Jaros jubileumsår 2015. Då föreningen fyller femtio bast. Hoppas nu bara att alla jaroiter förstår att haka på kampanjen. Genom att teckna aktier. Eller varför inte genom att köpa en egen Helmketröja.
Drog på mig träningskläderna. Och mina DS Trainer. Länge sen jag sprang i dem. Behagligt löpväder. Plus en grad. Måttlig sydlig vind. Benen kändes riktigt lätta. Konstigt? Bara tre dagar sen de kutat runt i Botniahallen. Höll hyfsat tempo runt Larsmo Maxi. På hemvägen svängde jag in till mina föräldrar på Trädgårdsgatan. Pustade ut lite i gungstolen. Och fick med mig en låda heimlaga fastlagsbullar. Garanterat goda! Joggade hem med bullådan i högernäven.
Hemma igen. Vilade en stund på soffan. Tog sen röda, rostiga tillbaks till jobbet. Hem och Skolas fastlagsjippo. Trevlig stämning ute på skolgården. Käkade grillkorv och värmde mina frusna prinskorvsfingrar vid fastlagsbrasan.
I morgon skall jag sitta med mina rektorskollegor på skolbänken i Vasa. Nya läroplanen på agendan. Avfärd först halv åtta. Vilket betyder sovmorgon. Jippie!

Saldo: 11,5 km

Totalt: 743,1 km

Mål: + 50,1 km

Kanon: Lätta ben

Kalkon: Tung kropp
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar