måndag 24 mars 2014

JONAS JONASSON

Dag 83
Ensam hemma i går kväll. Hungrig. Käkade dagens andra gröttallrik. Undrar just vad Pontus B kommer att säga om min kostdagbok? Lade mig i tvåans säng. Med Analfabeten som kunde räkna. Ännu en fantastisk bok av Jonas Jonasson. Men päronskallen var trött. Somnade efter två sidor. Köksklockan visade halv nio.
Väcktes av Nokian prick fem. Skulle mer än gärna sovit lite till. Men var tvungen att masa mig upp. Vart tusan försvann söndagskvällen. Med El Classico och allt? Och. Hur tusan kan jag vara så här trött? Järnbrist? Frågorna hopade sig över morgongröten. Måste kolla om jag har järnbrist med Susanne K, skolans hälsovårdare. 
Off till jobbet. Passade på att kolla mitt Hb under matrasten. Tittade bort då nålen trängde in i fulfingret. Fjorton-komma-nio, du har ett alldeles utmärkt Hb. Men tröttheten kan ju också bero på att du tränar rätt mycket? föreslog skolhälsovårdaren. Jo, men jag har ju tränat i många år. Och kvällströttheten har kommit under det senaste halvåret? Lämnade mottagningen. Glad åt mitt höga Hb. Men svarslös.
Efter jobbet. Päronskallen fortsatte direkt till Fitness. Fullsmockat. Alla tycktes jobba med bicepsen. Utom päronskallen. Som jobbade med bukfettet. Tyckte inte det var speciellt kul. Sneglade på löpmattorna. Men lyckades hålla sig. Avslutade passet. Och lade sig på Bemern. Snackade lite fotboll med Ponus B. Tillika Jaros målvaktstränare. Såg du El Classico i går? Nope. Somnade. Berättade att han känt sig väldigt kvällstrött på sistone. Och att det inte berodde på järnbrist. Hmm, vi får se om jag kan hitta svaret i din dagbok? Du lär i alla fall käka mycket gröt, har jag förstått? Jo, det lär nog stämma.
Avslutade Fitnesspasset i bastun. Tillsammans med Mats S. En jättetrevlig och pratglad Kållbykille. Hemma igen. Vaimo hade fixat käk. Medelhavsgryta. Loggade tvåhundra gram. Vaimo påstod att det var betydligt mera på tallriken. Men jag tror hon hade fel. För ovanlighetens skull. Läste sen det dråpliga slutet på natt-duks-bords-boken. Fyra-hundra-fjorton sidor ren och skär underhållning. Bättre än Hundraåringen, om du frågar mig.
 
Saldo: 0,0 km
 
Totalt: 960,0 km
 
Mål: + 47,0 km

Kanon: Analfabeten som kunde räkna. Rekommenderas varmt.

Kalkon: Kvällströttheten

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte att analfabeten mest var en dålig kopia på hundraåringen. Hundraåringen har jag däremot redan läst två gånger och troligen blir det ännu en tredje gång :)

    SvaraRadera
  2. Jo, smaken är ju som baken. Men skriva underhållande kan han den där Jonasson. :-)

    SvaraRadera