onsdag 19 mars 2014

FICK SVAR

Dag 78
Också i går kväll gick jag tidigt i säng, typ halv tie. Läste en stund, men somnade före Kymmenen Uutiset. 
I morse. Tog Treken till gula startplatsen. Rädd att köra omkull i halkan. Men klarade mig helskinnad. Normaldag på jobbet. Sov förstås på hemvägen. Fortsatte direkt till Fitness. Bråttom, bråttom. Bytte om i rekordfart. Halv fem hade jag nämligen lovat hjälpa Sten-Olof S med ett par Jaro-reklamskyltar. En vid Malmska. Och en vid utanför gymmet. Klev upp på mattan. Pontus B dök upp. Du ville ju testa vågen som mäter fettprocenten? Jepp, kan jag komma direkt? Javisst. Drog av mig springas-pajto och skorna. Pontus knackade in längd och ålder. En-och-sjuttio-fyra-och-en-halv. Femtio-fyra vårar, huh-huh! Klev upp på fettvågen. Greppade ett handtag. Pontus kollade resultatet. Vikt: sjuttio-två-komma-fyra. Precis som vanligt. Fettprocent: tretton-komma-en. Ahaa? Men vad betyder det? Är jag som Karlsson på taket, en lagom tjock man i mina bästa år? Tja, fettprocenten för en snubbe i din ålder skall ligga mellan 11-22. Helt okej, tyckte Pontus. Däremot har du en viseral fettprocent på sju. Det är ganska högt. Okej, men vad tusan menas med viseralt fett? Och vad är normalt? Tja, det är bland annat det som syns kring bältet. För dig borde det ligga mellan en och nio procent. Men. Antagligen äter du för lite, funderade Pontus. Din kropp förbereder sig på svält genom att lagra fett kring bältet. Voj huh-huh! Inte konstigt att jag aldrig går ner i vikt. Jag äter ju för lite! Eller. För ensidigt? Kanske det inte är så smart att käka havregrynsgröt fjorton gånger i veckan? Men tack Pontus! Det är alltså det viserala fettet som är boven. Som jag måste besegra, naa-lejss.
Fortsatte springandet. Hade ju bråttom. Skruvade upp farten rejält. Åtta kilometer i 4:17-fart. Utan vila. På fackspråk ett tröskelpass. Inte så smart att springa ett tröskelpass dagen efter ett intervallpass. Men är man en päronskalle. Så är man. Skippade töjandet. Skippade bastun. Skyndade hem.
Käkade gröt. Reklam-skylts-killarna Sven-Olof S, Mikael K och Leif B hämtade mig från Marstranden. Tillsammans med Leifs pojke Björn-Erik reste vi två gigantiska reklamskyltar. Jag fortsatte ensam till Jarokansliet. Där jag för tredje veckan i rad telefon-kontaktade Liga-Jaros auktionärer. Satt ett par timmar med #STANDUPFORJARO -kampanjen. Och fick ihop en nätt slant. Vandrade hemåt. Nöjd med min dag. Dock inte med min viserala / miserabla fettprocent.

PS
Du hittar lite fett-fakta under dagens inlägg.

Saldo: 11,0 km

Totalt: 907,3 km

Mål: + 49,3 km

Kanon: Tröskelpasset kändes bra.

Kalkon: Den viserala fettprocenten


Lite fakta om viseralt fett (bukfett)
Vi har olika sorters fett i våra kroppar. Dels det fett som ligger precis under skinnet och som får oss att se tjocka ut, dels det viserala fettet, eller bukfett i dagligt tal, som är betydigt farligare för vår hälsa.
Bukfettet lägger sig runt våra inre organ som hjärta, lever och bukspottskörtel och kan i många fall orsaka förhöjd blodsocker, högre blodtryck och en rad följdsjukdomar som exempelvis diabetes 2.
Vill man undvika eller minska på bukfettet så hjälper inte bara en klassisk diet. Visst tappar man några kilo i vikt men det är mestadels vätska och det yttre, underhudsfettet. Det farliga bukfettet finns fortfarande kvar och är en allvarlig hälsorisk. Istället måste man kombinera träning och motion med rätt sorts kost. Då förbränner vi mer fett, speciellt det farliga bukfettet. Har du stora problem med bukfett bör du också ta hjälp av en dietist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar