söndag 16 mars 2014

KUNG AV SAND

Dag 75
Lördagskväll. Jaro spelade en bortamatch i i cupen. Torskade mot division två-laget FC Hämeenlinna. Trots att hemmalaget spelade halva matchen med decimerat manskap! Göta Petter! Årets kalkoninsats, so far. Tröstade mig med en gröttallrik. Kröp sen i säng.
Söndag. Steg upp halv åtta. Långlänk på agendan. Kikade ut. Va tusan? Snö! Och jag som lämnat Icebugsen i skolan. Trodde inte jag skulle behöva dem före nästa år. Vilken tabbe! Jag kunde ju ha väntat ett par veckor. Nååjaa. Kanske dubbfritt funkar ändå? 
Päronskallen hade vid morgongröten fått en idé. Tänkte springa med musik i öronen. Hittade en musikspelare i tvåans rum. Men hade ingen susning om hur den funkade? Pillade länge. Innan han kom på att ladda manicken. Hittade tvåans låtlistor. Rena hebreiskan? Men Gyllene Tider kände han till. Kung av Sand dånade i päronskallen. Som förtvivlat försökte  minska volymen. Bad trean visa. Ååållrajt! Ut på banan vid elvasnåret. Kung av Sand i Lidl-hörlurarna. Jakob halvan väntade. Nordliga vindar. Tusans kallt! Kung av Sand tystnade redan efter tvåhundra meter. WTF! Jag laddade ju manicken, nästan en hel timme. Det borde väl räcka lite längre? Päronskallen funderade på att vända hem igen. Och droppa musikspelaren och hörlurarna. Men hörlurarna värmde så skönt om öronen. Så han lät bli.
Löpningen funkade hyfsat. Kutade mest i fem-tretti-fart. Lite långsammare i motvinden. Pausade och stjälpte i mig iskiate efter tie och sexton kilometer. Tröttnade betänkligt i motvinden på slutet. Men fick ihop en halvmara på strax under två timmar, 1:55:17.
Tillbringade resten av söndagen med Premier League. Ettans Manchester U fick på nöten av Liverpool. Ettan surade förstås. Sen var det Arsenals tur, borta mot Tottenham. Tjecken Thomas Rochiskys drömmål räddade söndagskvällen. För mig. Och för alla kanonjärer.

PS
I dag sprangs NY halvmaraton. Mo Farah kollapsade efter målgången. Han kom tvåa. Aderton sekunder efter Geoffrey Mutai. Som vann på 1:00:50. Helt galet snabbt! 

Saldo: 21,2 km

Totalt: 880,2 km

Mål: + 55,2 km

Kanon: Arsenals seger mot Tottenham.

Kalkon: Jaros cupförlust.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar